nieuws

Stichting toetsing verzekeraars pleit voor meer uniformiteit in frauderegistratie

Branche 1301

Verzekeraars hebben hun fraudebeleid op orde. Dat concludeert de Stichting toetsing verzekeraars (Stv) uit onderzoek naar de fraudebestrijding bij de 39 verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV). ASR doet het ’t best met een score van 93%. Wel kan er nog wat verbeteren aan de uniforme registratie van incidentonderzoeken in de verzekeringsbranche, aldus de stichting.

Stichting toetsing verzekeraars pleit voor meer uniformiteit in frauderegistratie

Alle verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars, melden hun incidentonderzoeken in principe bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV). “Maar niet alle verzekeraars hanteren dezelfde maatstaven om incidentonderzoeken te melden. Dat komt een goede overkoepelende registratie niet ten goede. Wij roepen verzekeraars dan ook op om incidentonderzoeken altijd bij het CBV te melden.”
Daarnaast zijn er verzekeraars die niet aangesloten zijn bij het Centraal Informatie Systeem (CIS). “Dat is opvallend, omdat verzekeraars CIS kunnen raadplegen om te controleren of nieuwe of claimende klanten zijn geregistreerd als fraudeur. Niet aangesloten zijn bij CIS komt de fraudepreventie dus niet ten goede. Daarom roepen wij verzekeraars op om de afspraken die er zijn over het melden van fraude uniform en goed op te volgen en zich aan te sluiten bij CIS”, zegt directeur Ron van Kesteren.

Variatie in scores

Gemiddeld scoren de verzekeraars 73%. “Dat is gemiddeld genomen een goede score”, aldus het keurmerk, “maar er is veel variatie in de scores.” Zo zijn er zeven maatschappijen die onder de 60% zitten. “Deze keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden”, zegt Van Kesteren. Ohra haalt 88%, goed voor de tweede plaats. Achmea (met labels Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO en Interpolis), is derde met 87%. Welke verzekeraars lagere scores halen, is niet bekendgemaakt. Twintig keurmerkhouders scoren de maximale 2 punten voor de norm Fraudebeleid, zeventien krijgen met 1,5 punt een voldoende. Twee verzekeraars komen uit op de minimale score van 1 punt.

Frauderapportages worden door 62% van de verzekeraars maandelijks besproken door het hogere management. Medewerkers worden over het algemeen goed betrokken bij het fraudebeleid: 94% communiceert er intern over, 82% besteedt er aandacht aan in het inwerkprogramma en 67% houdt jaarlijks fraudeworkshops voor alle medewerkers. 74% heeft een fraudecontactpersoon.

OOM en Befine leveren keurmerk in

Het aantal KKV-keurmerkhouders is met twee gekrompen: OOM en Befine hebben hun KKV-vignet ingeleverd. OOM stelt dat de organisatie klantgerichter is geworden, dat er beter op processen wordt gelet en dat het besef is doorgedrongen dat communiceren in heldere taal belangrijk is. “Vanwege de bijzondere klantenkring en de omvang van de organisatie vindt OOM echter dat het de ingezette koers zelf kan voortzetten.” Nedasco-dochter Befine was het eerste volmachtbedrijf met een keurmerk. “Befine heeft met het handboek van het Keurmerk zijn organisatie opgezet, maar laat het daarbij, voor wat betreft het Keurmerk.”

Reageer op dit artikel