nieuws

‘Starters op intermediaire markt blaken van zelfvertrouwen’

Branche 1569

Starters op de intermediaire markt zien hun toekomst als ondernemer vol vertrouwen tegemoet. Ze verwachten dat de behoefte aan advies toeneemt, terwijl het aantal intermediairs blijft krimpen. Dat blijkt uit het ‘Trendonderzoek starters intermediaire markt’ dat Adviesbureau Fred de Jong samen met consultancybedrijf SparklingCRM heeft uitgevoerd.

‘Starters op intermediaire markt blaken van zelfvertrouwen’

Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna twee derde van de startende kantoren € 10.000 of meer heeft gestoken in het nieuwe bedrijf. Een kwart heeft zelfs meer dan € 20.000 geïnvesteerd. De financiering van een portefeuille is hier nauwelijks in meegerekend, want 78% van de starters is begonnen met nul klanten. Volgens onderzoeker Fred de Jong wijzen deze investeringen op een groot vertrouwen op een goed rendement.

Geen groentjes

De meeste starters verwachten dat het aantal intermediairs verder zal dalen de komende vijf jaar, maar dat de behoefte aan persoonlijk advies zal toenemen. Veel deelnemers aan het onderzoek zijn overigens geen groentjes in de markt. Ze zijn al actief geweest als adviseur en beginnen nu voor zichzelf. De starters zijn wel jonger dan het gemiddelde in de bedrijfstak. Hun opleidingsniveau ligt hoger: vooral hbo’ers en wo’ers beginnen een adviespraktijk.

Verder blijkt uit het trendonderzoek dat starters veel taken, zoals incasso en ICT,  uitbesteden. Driekwart werkt samen met meer dan zes aanbieders en 85% is aangesloten bij een serviceprovider. De uitgebreide resultaten van het startersonderzoek presenteert Fred de Jong donderdag in Nijkerk, tijdens een seminar van SparklingCRM voor starters op de intermediaire markt.

Reageer op dit artikel