nieuws

‘We moeten van big data naar small data’

Branche 792

“We moeten van big data naar small data”, zei CEO Frank Cooler van Intrasurance Group vanochtend tijdens zijn lezing ‘De revolutie van de verzekeringsindustrie’. Cooler sprak tijdens de Big Data Expo die vandaag en morgen te bezoeken is in de Jaarbeurs in Utrecht. Verzekeraars moeten volgens hem radicaal veranderen en niet gradueel.

‘We moeten van big data naar small data’

De leidende vraag in Coolers lezing was: ‘Hoe gaan we het tij keren in de wereld van de verzekeraars?’ Cooler werkt met verschillende verzekeraars samen aan digitale oplossingen voor online verzekeringen. Volgens hem stappen we binnenkort van het solidariteitsprincipe binnen de verzekeringsmodellen af. “Mensen willen straks niet meer met een hele groep over één kam worden geschoren. De gepersonaliseerde aanpak gebaseerd op het gedrag van de klant zelf wordt  de leidraad.”

Klant blijft eigenaar van zijn data

De basis van de revolutie in de verzekeringswereld  gaat volgens Cooler niet gepaard met big data, maar met small data. “Hoe krijg je die revolutie voor elkaar? Niet met big data. De inrichting van het internet is nooit gebaseerd op security maar om te connecten. We moeten ook daar anders naar kijken. We gebruiken veel data, kopen ook veel data op, maar veel van die data is eigenlijk versnipperd. Die versnippering moet weg. De klant moet weer eigenaar worden van de data.”

Hoe dit opgebouwd kan worden, zit volgens Cooler als volgt in elkaar: “Je hebt een app waarin je jouw basisdata zoals leeftijd en woonplaats hebt opgeslagen. Als de andere partij die data nodig heeft, geef je hem of haar toestemming om die te downloaden. De data blijft van de klant zelf en wordt ook weer gewist. Op die manier blijft de klant eigenaar van de data en na het delen daarvan ontvangt de klant direct een premie-aanbod, dus realtime. Wij hopen dit model eind dit jaar nog uit te rollen met www.verzekeruzelf.nl, wij denken dat de markt daarnaartoe gaat.”

‘Mobiel ligt op het hart van de klant’

De grootste uitdaging voor verzekeraars is volgens Cooler het denken vanuit de klant en de digitale transformatie die daarmee gepaard moet gaan. “We communiceren niet met klanten, maar met hun mobiel. De mobiel ligt op het hart van de klant. Alles wordt straks relevant, realtime en persoonlijk.” Verzekeraars hebben volgens de CEO nog heel wat stappen te maken. “Voor de verzekeraar liggen de grootste problemen op het gebied van inrichten: de organisatie zal een mind change moeten maken en steeds digitaler moeten werken en de inrichting van de technologie zal drastisch moeten worden aangepakt. Daarnaast is de privacy en de regulatie een steeds grotere uitdaging.”

Radicaal veranderen

Volgens Cooler wordt er door verzekeraars miljoenen uitgegeven om processen steeds digitaler te maken. “Er is maar één uitweg: radicaal veranderen en niet gradueel. De verdienmodellen zullen gaan keren.” Als voorbeeld gaf Cooler het volgende idee: “Ik hoorde laatst iets over dit model: je gaat op vakantie en je parkeert je auto bij het vliegveld. In dit idee lever je je auto af bij het parkeergedeelte. Als onderdeel van de service word je in je eigen auto naar het vliegveld gebracht dat vaak een stukje verderop is. Diegene neemt je auto weer mee terug naar het parkeergedeelte en in de tussenliggende tijd dat jij op vakantie bent, wordt je auto verhuurd. Jij hoeft geen parkeerkosten te betalen, sterker nog de verhuur levert je geld op. Dat soort modellen worden er nu bedacht en dat zijn heel andere manieren van denken. Die andere manier van denken, daar moeten verzekeraars ook naartoe.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.