nieuws

‘Consumenten vinden dat insurtechs meer waar voor hun geld bieden’

Branche 746

Bij insurtechs krijgen klanten meer waar voor hun geld dan bij traditionele verzekeraars. Ook hebben de (digitale) nieuwkomers een betere reputatie op het gebied van dienstverlening. Dat zeggen althans verzekeringsconsumenten in een onderzoek van consultancybureaus Capgemini en Efma. De jonge klanten die insurtechs trekken zijn echter wel vaak minder loyaal.

‘Consumenten vinden dat insurtechs meer waar voor hun geld bieden’

Dat blijkt uit de tiende editie van het World Insurance Report, een onderzoek onder 8.000 verzekeringsconsumenten door Capgemini en Efma. Bijna een derde (31,4%) zegt gebruik te maken van de dienstverlening van insurtechs, eventueel in combinatie met een traditionele verzekeraar. Ze hebben het idee dat ze bij een insurtech meer waar voor hun geld krijgen. Ook vinden ze de reputatie van insurtechts vaak beter.

Minder loyaal

Volgens de onderzoekers zijn het vooral jonge klanten uit de Generatie Y (geboren tussen 1982 en 2001) en tech-savvy consumenten die hun heil zoeken bij insurtechs. Zij hebben behoefte aan flexibiliteit en gemak en een persoonlijke benadering als het gaat om financiële transacties. Het World Insurance Report voorspelt een groot potentieel bij deze doelgroep, omdat deze consumenten ook vaak eerder geneigd zijn om aanvullende producten van hun verzekeraar af te nemen.

Tegelijkertijd zijn de jonge en tech-savvy klanten minder loyaal. Een relatie opbouwen en onderhouden lijkt voor verzekeraars daarom minder belangrijk te worden, concluderen Capgemini en Efma hieruit.

Vertrouwen

Over het algemeen blijken consumenten overigens vrij trouw aan hun huidige verzekeraar. Ze waarderen die volgens het onderzoek vooral op de gebieden beveiliging en fraude bescherming (45,9%), merkbekendheid (43,7%) en persoonlijke interactie (41,6%).

Bijna 40% van de verzekerden zegt vertrouwen te hebben in hun huidige traditionele verzekeraar. Bij insurtechs ligt dat percentage lager. De respondenten denken dat ze meer voor hun geld krijgen bij die partijen, maar van de daadwerkelijke klanten spreken minder mensen hun vertrouwen uit. Iets meer dan een kwart van de insurtech-klanten zegt de partij waarbij ze aangesloten zijn te vertrouwen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.