nieuws

Chubb-CEO waarschuwt ‘roofzuchtige makelaars’ dat distributie ook zonder intermediair kan

Branche 1242

Evan Greenberg, de CEO van verzekeraar Chubb Limited, heeft fel uitgehaald naar het ‘roofzuchtige gedrag’ van sommige makelaars op vooral de Londense markt. In een brief aan aandeelhouders waarschuwt hij makelaars die blijven aandringen op lagere tarieven en hogere commissies. “Bedenk goed dat distributie ook zonder intermediair kan.”

Chubb-CEO waarschuwt ‘roofzuchtige makelaars’ dat distributie ook zonder intermediair kan

Greenberg haalde in de brief bij het jaarverslag over 2016 uit naar ‘abusive behaviours’ van sommige makelaars. Die zouden zich verrijken ten koste van zowel hun klanten als hun verzekeraars. Volgens de Chubb-CEO zoeken deze makelaars onder het mom van klantbelang naar de goedkoopste prijs en commissies die de spuigaten uit lopen. Dat schrijft de Insurance Times.

Greenberg neemt dit ‘roofzuchtige gedrag’ over de hele wereld waar, maar in Londen in het bijzonder, schrijft hij. Hij voegt eraan toe dat als verzekeraars bezwijken voor de druk de laagste prijs te bieden, dit noch in het belang van de sector is noch in het belang van de klant. Deze houding zal zich bovendien uiteindelijk tegen de makelaars keren, voorspelt Greenberg.

Data-analyse versus onderbuikgevoel

In zijn brief zegt Greenberg bovendien dat het niet verstandig is te veel te vertrouwen op data. “Mensen die niet uit de sector komen, hebben de neiging data-analyse als vervanging te zien voor de rol van de verzekeraar.” Anderzijds waarschuwt hij verzekeraars dat ze data beslist niet moeten negeren. “Het kerkhof ligt bezaaid met verzekeraars die hun beslissingen enkel baseren op hun onderbuikgevoel en jarenlange ervaring”, citeert de krant. “Digitale technologieën kunnen data-gedreven besluitvorming rondom verzekeringen verbeteren.”

Reageer op dit artikel