nieuws

Wim Peschke: ‘Intermediair dat keuzes maakt heeft goede toekomst’

Branche 1899

Onlangs beëindigden bedrijfsadviseurs Wim Peschke en Nico Fabricius hun partnership met SVC Dullemond. Het duo  begint onder de naam P & F Bedrijfsadvies voor zichzelf en gaat verder met de advisering van assurantiekantoren. Een gesprek met Wim Peschke, die net als Fabricius tot 2014 jarenlang bij Nationale-Nederlanden werkte als bedrijfsadviseur.

Wim Peschke: ‘Intermediair dat keuzes maakt heeft goede toekomst’

Jullie gaan onder eigen vlag door met wat je al deed, ging dat niet meer onder de vlag van Dullemond?
“We zijn eind 2013 een samenwerking met elkaar aangegaan omdat we dachten daar beiden synergievoordelen mee te kunnen behalen. Dat heeft helaas nooit zo gewerkt, waarbij ook meespeelt dat Frans Kemper vorig jaar vertrok bij Dullemond. Hij had een hele duidelijke visie op wat wij als adviseurs van assurantiebedrijven konden betekenen. SVC zit nu enerzijds op de discipline accountancy  en Dullemond doet hoofdzakelijk begeleiding op aan- en verkoopgebied.”

No hard feelings richting de voormalige samenwerkingspartner?
“Nee hoor. We zullen elkaar vast nog wel eens tegenkomen. Maar een samenwerking moet een plusje opleveren. Zo niet, dan kun je beter uit elkaar gaan.”

Alweer een nieuw bedrijf dat assurantiekantoren adviseert, is daar nog wel ruimte voor in de markt?
“Ik merk in de markt dat veel advieskantoren nog steeds veel moeite hebben om simpele problemen op te lossen. Ze hebben het gewoon te druk met het runnen van hun bedrijf.”

Wat versta jij onder simpele problemen?
“Dat veel advieskantoor te weinig handvaten hebben om hun bestaande klanten echt te servicen. Ik hoor regelmatig adviseurs zeggen dat ze wel duizend klanten hebben. Dat is mooi, maar zijn het echt klanten? Je moet er in mijn beleving vooral voor zorgen dat je je goede klanten niet kwijtraakt.”

Ben je niet heel laat als je jezelf nu nog dat soort fundamentele vragen moet stellen?
“Het is nooit te laat om jezelf aan te passen, al heb je er nu natuurlijk profijt van als je al eerder dat soort stappen hebt gezet.”

Wat voor soort stappen kun je concreet ondernemen?
“Door te kijken of je niet alleen heel erg hard werkt, dat doen de meest advieskantoren wel, maar ook of het allemaal efficiënt is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je nu bepaalde informatie op 5 plekken opslaat terwijl je misschien ook met 2 plekken toekomt. Daarmee bespaar je dagelijks misschien maar 10 minuten, maar gemeten over een hele week hou je bijna een uur over.  Als je die tijd gebruikt om wekelijks twee klanten te bellen, levert je dat veel meer geld op.”

Waarin onderscheiden jullie je van andere bureaus die zich richten op assurantieadvieskantoren?
“De grote adviesbureaus zijn meer branchebreed en modelmatig bezig. Wij richten ons echt op het analyseren van individuele bedrijven en individuele portefeuilles. Wat zijn nu je topklanten en welke strategie kun je daarop loslaten? Daarnaast bewaken wij het traject en helpen zo de klanten bij veranderingen.”

Heeft het nog wel zin voor kleine assurantiekantoren om  door te gaan, gelet op alle eisen en de concurrentie van diverse kanten?
“Ik geloof nog steeds heel erg in een goede toekomst voor de onafhankelijke adviseur. Maar je moet wel  het service verlenen aan je klanten echt leuk vinden. Kwaliteit is daarbij een basisvoorwaarde. Daarnaast moet je denk ik keuzes maken, want je kan niet overal goed in zijn. Natuurlijk snoept internet een deel van het werk van de adviseurs weg, maar zaken als een hypotheek, AOV en pensioen zijn ook in de toekomst voor veel mensen te complex. Bovendien hebben veel mensen ook geen zin en tijd om zich er echt in te verdiepen.  Die besteden het nog steeds graag uit aan een adviseur, maar dan moet het wel goed geregeld zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.