nieuws

Ondernemende intermediairs en de lessen van experts. ‘Zorg dat je dienstverlening niet te dun wordt’

Branche 2662

Extreme service en een lage prijs gaan vaak niet samen. Uitbesteding heeft als risico dat je dienstverlening dun wordt. En: wees niet bang dat jouw businesscase gekopieerd wordt. Deze observaties delen Richard Meinders, Fred de Jong en Jurjen Oosterbaan in de nieuwste editie van am:magazine. Zij reageren daarmee op vier portretten van ondernemende intermediairs.

Ondernemende intermediairs en de lessen van experts. ‘Zorg dat je dienstverlening niet te dun wordt’

In nummer 24 van am:magazine vertellen vier intermediairs over hun business en hun visie. Henk Jansen van Expat Mortages kiest nadrukkelijk voor een niche, hij adviseert alleen expats over hypotheken. Robbert Brantz van A&H Finance (door Independer uitgeroepen tot beste hypotheekadvieskantoor) wil zich onderscheiden met extreem goede service. Werner Kelder van Kelder Advies&Bemiddeling heeft de hele mid- en backoffice uitbesteed aan een serviceprovider zodat hij adviesuren kan draaien. Joyce Fortgens van Fortgens Adviesgroep bewaakt op haar kantoor de kracht van authenticiteit, wil elke klant in de ogen kijken en loopt niet warm voor online.

Voorsprong
Drie experts reageerden vervolgens op deze ondernemers. Richard Meinders, grondlegger van adviesbedrijf SVC, viel het volgende op. “Voor mij springt de businesscase van Expat Mortgages er uit. Henk Jansen heeft een specifieke doelgroep gekozen. Door je te focussen op een doelgroep ben je in staat jouw werk als adviseur beter te doen dan een gemiddelde financieel dienstverlener. Jij kent tenslotte alle ‘ins and outs’ van deze doelgroep! Wees ook vooral niet bang dat anderen jouw businesscase kopiëren. Jij hebt een voorsprong op kennis en netwerk die door concurrenten niet snel zal worden ingehaald.”

Over de keuze van Werner Kelder zegt hij. “Hij heeft ook een goede keuze gemaakt door zijn administratie en ondersteuning over te dragen aan een serviceprovider. Hierdoor kan hij zich focussen op zijn primaire dienstverlening: het adviseren van zijn klanten. Het houdt zijn onderneming lenig en de kosten beheersbaar.”

Dun
Fred de Jong, zelfstandig onderzoeker/adviseur op het gebied van financiële markten is kritischer over uitbesteding. “Hoewel het uitbesteden van de mid- en backoffice vaak efficiënt is, is het ook een risico dat de dienstverlening aan de klant wel erg dun wordt, helemaal als ook de schadeafhandeling wordt uitbesteed. Heb je dan nog wel voldoende momenten om je toegevoegde waarde te tonen aan de klant? Daar komt bij dat je je onderneming afhankelijk maakt van een serviceprovider, en dat kan je beperken in je eigen ondernemersvrijheid.”

Hem spreekt de visie van de extreem goede service het meeste aan. “Ik ben ervan overtuigd dat dit voor de tussenpersoon in de toekomst zijn belangrijkste toegevoegde waarde is. Daar kun je echt het verschil maken. Service en grote klantgerichtheid in combinatie met onafhankelijkheid en een hybride dienstverleningsmodel.”

Het focussen op authenticiteit is zeker ook belangrijk, vindt De Jong. “Ik vind alle ondernemers authentiek overkomen. Wat ik als een groot risico zie, is als kantoren de digitale ontwikkelingen gaan onderschatten. Natuurlijk zijn er nog genoeg klanten die niks online willen, alleen dat aantal wordt wel minder. Een ondernemer die nog jarenlang mee moet, neemt een risico als authenticiteit leidt tot dienstverlening die niet meer aansluit bij de wensen van toekomstige generaties.”

Bezinning
Jurjen Oosterbaan-Martinius, directeur Bureau D&O, denkt dat alle vier de ondernemers het gaan redden. “Vooral omdát ze kiezen en blijk geven te houden van hun vak. Eigenlijk is dit meteen ook de les voor alle lezers. Neem de tijd om eens na te denken over de keuzes die je met je bedrijf wilt maken en probeer dan die keuzes zo scherp mogelijk neer te zetten. De uitkomst van die bezinning kan best zijn ‘alles laten zoals het is’. Maar misschien is de uitkomst om in de komende tijd bepaalde accenten, die al binnen het bedrijf aanwezig zijn, scherper te trekken.”

Hij heeft nog wel een paar aandachtspunten. “Service brengt kosten met zich mee”, zegt Oosterbaan. “Extreme service en een relatief lage prijs gaan vaak niet samen. Houd periodiek elke minuut die iemand binnen het kantoor aan het dossier besteedt bij en controleer of de gecommuniceerde tarieven daadwerkelijk toereikend zijn.”

Volledige focus op advies kan een vruchtbare route zijn, vindt Oosterbaan. “Maar zorg dan dat je verschrikkelijk goed bent in je vak. Houd er ook rekening mee dat volmachtkantoren op enig moment de werkelijke kosten van ondersteuning in rekening moeten brengen en er geen subsidiëring vanuit de volmachttekening kan plaatsvinden. Dan nog kan uitbesteding zeer interessant blijven.”

De portretten staan in nummer 24 van am:magazine dat vrijdag 12 augustus is verschenen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.