nieuws

Zomerserie (7): zeven vragen aan Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming

Branche 4043

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De zevende in de reeks is Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming uit Amersfoort.

Zomerserie (7): zeven vragen aan Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming

1. We zijn halverwege 2016. Hoe zou je het jaar tot nu toe kenschetsen? Wat ging goed? Wat ging fout?
“Terugkijkend naar het afgelopen half jaar is er één woord dat dit voor mij samenvat: dankbaarheid. Op 20 juni hebben we mogen ervaren wat het is om een kindje te krijgen. Een fantastisch wonder. Daarnaast mag ik terugkijken op weer een prachtig half jaar met mijn bedrijf & passie Gabriël, waarbij ik samen met mijn geweldige collega’s weer meer mensen heb mogen helpen om hun geld beter in te zetten voor meer geluk, tevredenheid en een betekenisvoller leven.”

2. Wat hoop je dat er in de tweede helft van 2016 nog gebeurt?
“Vorig jaar hebben we binnen Gabriël een nieuw beloningsbeleid ontwikkeld. De salarissen en verhogingen daarop worden nu niet meer door mij bepaald maar door de medewerkers zelf. Er zit een bepaald systeem achter dat we met elkaar hebben bedacht. In de november van dit jaar werken we hier dan een jaar mee en kunnen we goed zien hoe dit in de praktijk werkt. Ik hoop dat we dan kunnen vaststellen dat deze verandering heeft bijgedragen aan nog betere verwezenlijking van onze missie.”

3. Als je één ding in de markt zou kunnen veranderen, wat zou dat dan zijn?
“Schaf 90% van de regels af. In onze markt werken volwassen mensen die in het algemeen goed in staat zijn om zelf keuzes te kunnen maken. In veel vacatures wordt gevraagd naar minimaal HBO niveau. Waarom wordt vervolgens een deel van hun werk gedegradeerd tot regel-opvolger in plaats van dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van hun intelligentie? Met te veel regels krijg je kromme situaties voor klanten. Iemand die bijvoorbeeld net een maand een nieuwe baan heeft en een contract voor een half jaar heeft met een intentieverklaring kan een volledige hypotheek krijgen terwijl voor een ondernemer die goed draait dit een stuk lastiger kan zijn. Met wat minder regels en wat meer gezond verstand zouden er passendere hypotheken verstrekt kunnen worden.

“Ik geloof dat medewerkers ook veel meer gestimuleerd worden als ze zelf meer keuzes mogen maken. Zowel richting klanten als op personeelsgebied. Wij hebben een paar jaar terug de maximering in aantal vakantiedagen bijvoorbeeld afgeschaft en dat werkt goed. Al onze medewerkers zijn prima in staat om te beslissen hoeveel vakantiedagen per jaar voor hen passend zijn.”

4. Gebruik je je smartphone op vakantie? Waarvoor en hoe vaak?
“Zeker, bijvoorbeeld om op internet wat op te zoeken over de omgeving waar je bent. Maar mijn smartphone heeft tijdens de vakantie wel een andere simkaart met een nummer dat bijna niemand kent. De mails kunnen mijn collega’s prima oppakken. Deze lees ik dan ook niet tijdens mijn vakantie. Ik geloof dat het veel toevoegt als je echt even afstand neemt van het dagelijkse leven. De rust die je dan krijgt geeft je pas echt diepe inspiratie en creativiteit.”

5. Welk boek zou iedereen deze zomer moeten lezen en waarom?
“Ik geloof dat God ons allemaal eigen voorkeuren heeft gegeven. Ik zou het daarom zeker niet iedereen aanraden, maar persoonlijk vond ik het boek ‘Semco-stijl’ erg boeiend. Ricardo Semler beschrijft hierin hoe hij zijn bedrijf vorm gegeven heeft, vol met originele werkwijzen. Hele inspirerende voorbeelden geeft hij.”

6. Als je nichtje van 21 bij je komt voor advies, want ze wil een financieel advieskantoor beginnen, dan zeg je…
“Wat leuk dat je ook mensen wilt gaan helpen met het boeiende maar ingewikkelde middel geld! Verder zou ik haar vooral vragen stellen om te horen waar ze al over nagedacht heeft en om haar eventueel aan het denken te zetten. Wat zijn haar drijfveren? En wat heeft haar nieuwe bedrijf voor toegevoegde waarde? Wat wil en kan ze wel en niet aanbieden? Op welke doelgroep gaat ze zich richten? En: hoe gaat ze aan klanten komen?”

7.Als ik het voor het zeggen had dan zou ik het woekerpolisdossier meteen oplossen door…
“Te stoppen met al die aandacht er aan te geven. Geen vergoedingen meer geven of mogelijk maken via juridische wegen. Geen verplichte communicatie erover. Dit is goed bedoeld, maar in de praktijk maakt dit het voor veel mensen alleen maar verwarrender. Het is immers ingewikkelde materie als je er niet in thuis bent. Natuurlijk sta ik er niet achter dat er veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht en moeten we er alles aan doen om te voorkomen dat in de toekomst slechte financiële producten worden aangeboden, maar is de gemiddelde woekerpoliseigenaar nu gelukkiger geworden door die vergoedingen? Meestal ging het maar om een paar tientjes of een paar honderd euro. Vaak werd de vergoeding ook niet uitbetaald, maar bijgeschreven op de polis. Dan krijgen ze over tien jaar bijvoorbeeld € 11.800 uitgekeerd in plaats van € 11.400. Is dat het waard nu ze zich beseffen dat ze geen aantrekkelijke polis hebben? Of wellicht zich zelfs opgelicht voelen, mede door alle media-aandacht die dit stimuleert? Als al het geld dat dit direct en indirect heeft gekost op een andere manier besteed was had dit veel meer kunnen bijdragen aan het geluk van de klanten.”

Voorgaande edities van de zomerserie staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.