nieuws

Zomerserie (13): zeven vragen aan Monique de Vos van Chasse Executive Search

Branche 6773

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De dertiende in de reeks is Monique de Vos, eigenaar van Chasse Executive Search.

Zomerserie (13): zeven vragen aan Monique de Vos van Chasse Executive Search

1.We zijn halverwege 2016. Hoe zou je het jaar tot nu toe kenschetsen? Wat ging goed? Wat ging fout?
“Voor ons als ‘headhunter’ was het wederom een goed half jaar, organisaties zitten niet meer ‘op slot’ waardoor wij veel nieuwe bestuurders en commissarissen bemiddelden en dat is verfrissend. Er ging wat ons betreft niets echt fout. Wat wij wel ook de afgelopen maanden weer merkten is dat er nog steeds vanuit andere sectoren met argwaan naar kandidaten vanuit de financiële dienstverlening wordt gekeken: ‘hoge salarissen, verwend, grote budgetten, niet veranderingsgericht, niet innovatief’. Ook Chasse heeft een rol in om zowel binnen als buiten de verzekeringsbranche vooroordelen en ingesleten beelden bij te stellen.”

2.Waar ga je heen met zomervakantie? En waarom?
“Een paar dagen varen met ons houten kajuit-zeilschouwtje. Mijn man Ton is een echte zeiler, al bijna 50 jaar, ik ben een tamelijk onhandige maar welwillende matroos. Nederland is prachtig vanaf het water. Vervolgens gaan we ruim twee weken naar Frankrijk, we hebben in het Zuiden een oud 17e eeuws huis in ‘the middle of nowhere’, de dichtstbijzijnde bakker is 10 km verderop. Het is er mooi, stil en een goed tegenwicht voor ons bestaan in Nederland. Er is wel wifi en mooie natuur. Stapel boeken mee en de racefiets.”

3.Als je één ding in de markt zou kunnen veranderen, wat zou dat dan zijn?
“Nog meer dan nu moet in de verzekeringsbranche de klant niet alleen in mooie woorden en mooie volzinnen centraal worden gezet, maar ook daadwerkelijk. De wil is er, maar in de praktijk gaat dat keer op keer mis door interne gerichtheid en door aandacht die wordt opgeslokt door het alweer ‘kantelen van de organisatie’. Er worden teveel rapporten met mooie titels geproduceerd, terwijl in de praktijk niet voldoende op alle niveaus wordt gedacht aan de behoefte van de klant. De organisatie die dát goed gaat doen, wint het en ook dat is dan goed voor de aandeelhouderswaarde.”

4.Gebruik je je smartphone op vakantie? Waarvoor en hoe vaak?
“Ja, voor werk en prive, een aantal keer per dag.Ook mijn laptop en iPad gaan mee, aan de randen van de dag lees ik mijn mails en de kranten en overleg met mijn collega Sven de Jongh over opdrachten. Ik vind het prima om iedere dag even aan het werk te zijn, ik vind dat juist heel relaxed en ook leuk, ik ben niet van de school dat het noodzakelijk zou zijn om ‘los’ te komen, daarvoor vind ik mijn werk echt veel te leuk.”

5.Van wie heb je het meest geleerd qua kennis en ervaring? En waarom?
“Dat is toen ik bij AEGON werkte van bijvoorbeeld Theo Bouts. Hij leerde mij vooral efficiency en om op vrolijke wijze hele nare dingen te zeggen, dat laatste heb ik trouwens ook van mijn echtgenoot Ton Elias geleerd, die mij ooit in 1997 bij AEGON een mediatraining gaf, en mij tot mijn verbijstering en boosheid meldde dat ik er niets van bakte. Dat heeft wel het gewenste effect gehad, uit pure nijd had ik in een TV programma later een goede performance. Verder leer ik nog dagelijks van de collega’s met wie ik werk en van mijn opdrachtgevers die bereid zijn een kijkje in hun keuken te geven en hun strategische afwegingen met me te delen.”

6.Welk boek zou iedereen deze zomer moeten lezen en waarom?
De pijnbank’ van Nils de Heer, dat dit voorjaar verscheen en op ontluisterende wijze inzicht geeft in de zwabberende strategie van Rabobank en de gevolgen daarvan. Het is goed om het te lezen en om bewust te blijven van de drijfveren van bestuurders en de noodzaak van transparantie, het creëren van tegenspraak binnen directies en van integriteit.”

7.Mijn boodschap aan het intermediair in Nederland is…
“Doe net iets meer dan wat je moet doen en overtref de verwachting van de klant, waardoor hij je ambassadeur is. Ik heb zelf al mijn prive- en zakelijke verzekeringen bij een tussenpersoon ondergebracht, ik ben heel tevreden omdat men weet waarover men het heeft, heel actief en betrokken meedenkt en ongelooflijk goed bereikbaar is. Leuke bijkomstigheid is dat Chasse enkele jaren geleden de directeur daar heeft bemiddeld. Als ik ontevreden zou zijn over dit kantoor, zou ik dat dus ook over onszelf moeten zijn… Ik ben er overigens van overtuigd dat er dan erg veel toekomst in het intermediaire vak zit, er zijn veel mensen en bedrijven zoals ik die er geen zin en tijd voor willen maken.”

De voorgaande afleveringen in de Zomerserie 2016 staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.