nieuws

René Slump: ‘Groei is ook leren van fouten’

Branche 2041

Begonnen met 1 kantoor en 7 medewerkers in Twello opende Berends & Slump in de jaren die volgden vestigingen in Hattem, Harderwijk en Enschede. De groei – het kantoor heeft inmiddels 31 medewerkers – lijkt haaks te staan op de economische malaise van de afgelopen jaren. Waarin zit hem het geheim? “In leiderschap dat bol staat van bewuste keuzes en gedeelde verantwoordelijkheden”, verklaart directeur René Slump.

René Slump: ‘Groei is ook leren van fouten’

Hij benadrukt dat deze formule min of meer door vallen en opstaan tot stand kwam. “Bij de overname van het Harderwijkse kantoor dachten we ‘wel even’ de Twellose manier van werken door te kunnen voeren. Fout, want die regio is gewoon anders qua cultuur.”

Beste besluit: decentraal management
Na de adviezen van een extern bureau en het doorlopen van een Voorzie-traject werd het René duidelijk wat hij moest doen. “De dagelijkse leiding bij de kantoren leggen. De teamleiders daar zijn volledig verantwoordelijk voor omzet, budgetten, sponsoring, alles. De kantoren staan dichtbij hun eigen regio en klanten. Onze lijn is ook dat adviseurs werken in de plaats waarin ze wonen en waarin ze actief zijn in netwerken. Klanten willen adviseurs die ze persoonlijk kennen. Wij erkennen nu voor 100% de psychologie die daarachter zit en sturen daarop. Het is 1 van de betere besluiten geweest de afgelopen jaren.”

Dienstbaar zijn zegt iets over karakter
Berends & Slump wil niet de grootste zijn “maar wel de beste. Dat lukt aardig. We hebben een Net Promoter Score van 34, dat is hoog. We krijgen ook veel aanbevelingen via Advieskeuze.nl en Independer. Toch moet het elke dag beter. Ik baal ervan als een klant belt om te vragen waar zijn spullen blijven. Het heeft iets te maken met ‘dienstbaarheid’. Het karakter van onze medewerkers doet er bij wijze van spreken meer toe dan de papieren die ze hebben.” Daarom besteedt Berends & Slump daar veel aandacht aan, ook bij nieuwe medewerkers. “Om de werkdruk te verlichten, hebben we onlangs 4 nieuwe mensen aangenomen. Dat is investeren, maar ik heb liever een lagere winst dan mensen die chagrijnig naar hun werk komen. Dat zou ook erg slecht zijn voor de klantenbinding. Want daar draait het bij ons om: klanten vasthouden, jarenlang. Dit zijn onze ambassadeurs. Daar heb je wel medewerkers voor nodig die hun werk deskundig, met plezier en grote betrokkenheid doen. Vandaar dat we elke medewerker een DISC-traject laten doorlopen, om te weten welke persoonlijkheden we in huis hebben of halen. Ontzettend belangrijk voor de onderlinge samenwerking en de sfeer in de organisatie maar ook voor de beleving die de klant ervaart.”

Sympathiek service verlenen
René erkent dat de snelle groei van het kantoor ook valkuilen heeft. “We realiseren ons dat aandacht voor de medewerker er af en toe ‘bij inschiet’ als we volledig op de klant gefocust zijn. Dat zijn leermomenten waar we momenteel heel bewust aan werken.” Tegelijkertijd blijven alle ogen op die klant gericht. “Service is álles. Kijk naar Coolblue. Dat bedrijf is succesvol dankzij haar extreme focus op klantbeleving. Daar heb ik bewondering voor.” Bij Berends & Slump doen ze daarom ook aan extra service, naast de vanzelfsprekende deskundigheid in financieel advies. “Neem onze Berends & Slump-aanhanger”, lacht René. “Niet om te huren, maar om te lenen. Klanten én niet-klanten kunnen hem geheel vrijblijvend gebruiken voor verhuizingen of schoolreisjes. Op elk kantoor hebben we er eentje. Mensen zijn er erg mee geholpen… en onze naam rijdt overal door de straten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.