nieuws

Innosurance: over technologie, blockchain en disruptors. Dé uitdagingen voor verzekeraars en adviseurs

Branche 1361

Am:innosurance 2016 stond afgelopen week in het teken van technologische vooruitgang. En de impact daarvan op de verzekeringsbranche. Een aantal sprekers zag nog toekomst voor de traditionele spelers, een aantal niet. En: welke disruptors komen er aan?

Innosurance: over technologie, blockchain en disruptors. Dé uitdagingen voor verzekeraars en adviseurs

Richard van Hooijdonk was nog het meest kritisch over verzekeraars: “De winnaars zullen kleine bedrijven zijn, die wendbaar en snel zijn. Ze richten zich op kernactiviteiten richting de klant. De rest wordt uitbesteed aan China of India. Verzekeraars begrijpen daar niets van. Eigenlijk zou elke ceo een 25-jarige naast zich moeten hebben. Er is zoveel gaande waar ouderen echt geen enkel verstand van hebben.”

uber als voorbeeld
Marco Knitel van uber liet vooral de energie zien van jonge bedrijven: “Het is nooit het doel geweest van uber om een disruptor te zijn. We willen ook helemaal geen monopolist zijn. We willen gewoon een heel goed product maken. Dat doen we door data te verzamelen en de auto’s zo goed mogelijk in te zetten. Maar die kleine, nieuwe bedrijven gaan wel eerst voor jouw parels. Daarna willen ze meer. In New York is uber ook al de grootste vervoerder van kleine pakjes.”

Knitel over het belang van een innovatieve cultuur: “Je moet je in alles gedragen alsof het jouw bedrijf is. Dat  betekent dat je geen geld over de balk smijt, maar je moet wel zorgen dat het leuk is voor je mensen en dat het product goed is. We hebben drie ton uitgegeven om in de app de auto goed door een bocht te laten gaan. Dat was verschrikkelijk ingewikkeld en duur, maar we wisten dat het een heel belangrijke feature was.”

Over de uitdagingen van verzekeraars: “Of je het nu wilt of niet: iedereen werkt vandaag de dag in tech. Internet is overal en beïnvloedt alles. Dus je kunt je er niet meer aan onttrekken.”

Over het gebrek aan legacy: “Uber heeft in vijf jaar vijf verschillende  logo’s gehad. We hechten niet zo sterk aan wat er al was.”

Ivar Wiersma van ING over blockchain: “Het is een grootboek, maar dan heel decentraal georganiseerd. Het registreert transacties binnen het netwerk, dat controleert of het valide, uniek en authentiek is. De data-sets staan niet meer op één plek, maar op vele decentrale plekken. We werken in feite allemaal aan hetzelfde excel-file. De kostenvoordelen kunnen enorm zijn, maar het duurt nog even voor we de echte voordelen zien. Blockchain staat nog echt in de kinderschoenen, maar ING wilde al wel meedoen en uitvinden wat het kan betekenen. Ik denk dat de bredere acceptatie nog 5 tot 10 jaar op zich laat wachten. De  toezichthouders moeten er nog naar kijken en er zullen ook nog wel wat ongelukken gebeuren. We weten ook nog niet waar de voordelen precies zitten en hoe het zich zal ontwikkelen. Maar we willen het wel volgen. Is het een hype? Ik denk het niet.”

Roger Peverelli van VODW en auteur van het boek Reinventing Financial Services: “Je ziet dat de ervaring met verzekeraars steeds meer bepaald wordt door de ervaringen met bedrijven buiten de sector. Als bol.com iets heel goed doet met zijn klanten dan kun je niet meer zeggen dat het in verzekeringen anders gaat. Je ziet ook tal van internationale verzekeraars experimenteren met innovaties. Een Zuidafrikaanse verzekeraar wil mensen gezonder maken. Als ze gezonder leven betalen ze minder premie. Ze krijgen bijvoorbeeld 25% korting op gezonde voeding bij een supermarkt. Scottish Widows is een verzekeraar die steeds meer webtools aanbiedt om controle te houden over financiële zaken. En al die tools zijn dan stevige lead generatoren. Halifax verkoopt geen hypotheken meer, maar helpt klanten om een huis te zoeken en te vinden. Een grote Franse bank is ook al de grootste makelaar van het land. Ping An in China regelt alles rondom wonen. Ze bouwen allemaal satellieten rond dat thema, die wel winstgevend moeten zijn, maar die enorm profiteren van de data die ze samen delen. Het draait vooral om het genereren van leads. Je ziet die trend naar verbreding en het gebruik van data overal.”

Peverelli over toenemende concurrentie: “Autofabrikanten maken steeds minder winst op hun auto’s. Ze gaan richting verzekeringen. GM verdient er al geld mee en de anderen zullen snel volgen. John Deere kennen we van de grote landbouwmachines, maar steeds meer zien ze zichzelf als leverancier van software met heel veel oud ijzer er omheen. Ze willen de data hebben en dan kunnen ze veel meer verkopen, ook verzekeringen.”

Over de toekomst van adviseurs: “Je hebt al een app die policygenius heet. Het wordt gefund door Axa en Aegon. Het haalt de overlap uit je verzekeringsportefeuille en geeft ook aan waar de gaten zitten. Dat is de nagel aan de doodskist van adviseurs.”

Over innovatie: “Je hebt in Italië Allianz Uno. Dat is één polis voor 13 verschillende producten. Je kunt je portefeuille zelf op maat samenstelllen. En dat gaat op een veel intuïtievere manier. In het eerste jaar verkochten ze 150.000 verzekeringen.”

Over voorbeelden uit andere sectoren: “CoolBlue laat de eigen medewerkers filmpjes maken over productgebruik. Het zijn inmiddels duizenden filmpjes die heel vaak worden bekeken. Waarom doen verzekeraars niet zoiets? Uitleg van de eigen medewerkers over hoe het product werkt.”

Over de toekomst: “Verzekeraars moeten aan chess boxing doen. Dat is een sport waarin men zes rondes moet schaken en vijf rondes boksen. Dat vraagt heel verschillende kwaliteiten. Probeer maar eens een denksport te combineren met een vechtsport. Toch is dat de uitdaging. Vroeger moest je kiezen tussen operational excellence en customer intimacy. Nu moet je die twee combineren en dat is lastig, maar wel heel erg nodig.”

Bart ter Steege van Jungle Minds liet de megatrends zien die echt iedereen raken: “De grootste trend is de decentralisatie van data. Blockchain is daar de exponent van. Niemand kan er nog de stekker uittrekken. Maar het is ook het einde van de traditionele bewaker, zoals de verzekeraar. Er staan veel meer andere spelers op, die met een goed idee ook zaken kunnen gaan doen. De pot is niet meer van de bewaker, maar van de deelnemers.”

De tweede trend: “Software wordt de boardroom. Data uit vele hoeken en gaten is veel sterker en slimmer dan een groepje mensen. Dao beheert investeringsportefeuilles, maar er komt geen mens meer aan te pas. De software maakt de dagelijkse beslissingen. Dat zie je echt overal verschijnen.”

Bol_250

Kritiek was er overigens ook. Ex-marketeer bij Heineken en auteur van het boek Voodoo Marketing, Ronald Voorn, hield een hartstochtelijk verhaal over ethiek: “Je verzamelt als marketeer en bedrijf zo veel data. Je weet alles van mensen. Maar weten die mensen dat ook? En wat doe je er dan mee? Wil je ze echt helpen? Of wil je er gewoon veel geld mee verdienen? Ik zie te veel voorbeelden van die laatste trend. Bedrijven voegen data samen en manipuleren de klant. En er is niemand die dat tegenhoudt. Dat kan echt niet. Ook hier geldt: eerlijk duurt het langst, maar er lijkt bijna niemand bezorgd over deze negatieve ontwikkeling.”

Lijst met linkjes over innovatieve bedrijven:

Blockchain/smart contracts

Voorbeelden Inno-start ups:

Achtergrondinfo:

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.