nieuws

Wordt het schade-aangifteformulier vervangen door een app?

Branche 1532

Verzekeraars hebben samen met de politie een app ontwikkeld om schademeldingen via smartphones mogelijk te maken. Het Algemeen Dagblad schreef: “Het papieren schadeformulier kan de prullenbak in”. Zo ver zijn we nog lang niet. Het is ook nog maar de vraag of het binnen enkele jaren wel zover gaat komen. Er zijn namelijk nogal wat nadelen aan de zogenaamde “MobielSchadeMelden-app”.

Wordt het schade-aangifteformulier vervangen door een app?

De mogelijkheid dat consumenten hun verzekeringen in kunnen zien via een app is zeker van toegevoegde waarde. Het schade-aangifteformulier vervangen door een app lijkt nog een stapje te ver. Ik zie namelijk meerdere beren op de weg. Onder ideale omstandigheden kan de schadeaangifte app tijd en moeite besparen, maar de praktijk werkt anders.

Wat houdt de MobielSchadeMelden-app in?
De gedachte achter de app is goed. Door de processen binnen de schadeafwikkeling te vereenvoudigen wordt de schriftelijke aangifte overbodig. Een bijkomend voordeel is dat er met de data inzichtelijk gemaakt kan worden waar gevaarlijke verkeerssituaties bestaan. Via de app kunnen de betrokken partijen geautomatiseerd de eigen gegevens en de situatie van de schade invullen. De verzekeraars worden ook gelijk op de hoogte gesteld. Naast de privacy issues zie ik echter nog meer grote bezwaren.

Wie heeft de app?
Een eerste vereiste is dat automobilisten de moeite nemen om de app op de telefoon te zetten. Leuke en nuttige apps zijn populair, maar de gemiddelde consument zal de schade app niet op voorhand installeren. Als je met een schade langs de A2 staat en je moet de app nog installeren kan dit een uitdaging zijn. Waarschijnlijk zit je al in de stress door het ongeval en dan moet je ook nog de juiste schade app zien te vinden. Er zijn namelijk al meerdere varianten van de schade app. Op zich is het mogelijk via de telefoon van één van de betrokkenen de schade te melden via de app, maar vertrouwt de tegenpartij daarop? Het schriftelijke schade-aangifteformulier is zo ingevuld, en zal dus ook de voorkeur hebben.

Wat te doen bij onduidelijkheden?
Een van de vragen via de aangifte app is: “Waar bevond u zich?”. Hier moet gekozen worden tussen een aantal opties. Wat nu als daar onenigheid over bestaat? Partij 1 geeft aan op een voorrangsweg. Partij 2 zegt “nee, op een oprit of afrit”. Via de app moet er een keuze gemaakt worden. Ook in het vervolg bij het invoeren van een schade moeten er meerdere eenduidige keuzes gemaakt worden. In de praktijk zijn situaties niet altijd duidelijk.

Later alsnog discussie over de toedracht
Via een schade-aangifteformulier is het relatief eenvoudig om de schadetoedracht te omschrijven. Nadat beide partijen een handtekening geplaatst hebben, is de toedracht grotendeels bekend. Bij aangiftes via de app kunnen er eenvoudig toch nog discussies ontstaan. Partijen hebben mogelijk wel akkoord gegeven, maar weten ze wel waar ze akkoord voor gegeven hebben? De antwoorden op een schade-aangifteformulier zijn eenvoudiger te overzien.

Schade app helemaal overbodig?
Nee, zeker niet. Ik voorzie veel gemak van de schade app voor eenzijdige ongevallen of voor het melden van ruitbreuk. In dat geval kan een app of het melden via whatsapp, wat nu in opkomst is, een mooie oplossing zijn. Bij schades met een tegenpartij met de mogelijkheid van schuldvraagdiscussies bij het begin of later in het schadeproces is een papieren schade-aangifteformulier nog steeds wenselijk. Het is goed dat verzekeraars innoveren, maar het schriftelijke schadeformulier kan nog niet de prullenbak in.

Reageer op dit artikel