nieuws

Verbond geërgerd over oproep ACM om te shoppen

Branche 2016

Het Verbond kan zich niet vinden in het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarin staat dat klanten geld op financiële producten kunnen besparen door te shoppen. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: “In dit onderzoek is uitsluitend vergeleken op prijs. Dat is onjuist en onverstandig.”

Verbond geërgerd over oproep ACM om te shoppen

Het Verbond heeft ‘met verbazing’ kennisgenomen van het onderzoek naar diverse financiële producten, waarbij de mededingingswaakhond keek naar gemiddelde prijzen en duurste producten bij enkele voorbeeldhuishoudens. Op basis daarvan werden conclusies getrokken over de besparing voor consumenten. Weurding: “Bij verzekeringen zijn ook de dekking en de voorwaarden van belang. Verzekeraars concurreren daar op. Neem je die niet mee, dan vergelijk je appels met peren.”

Risico
Ook noemt hij het onverstandig de focus zo op prijs te leggen. “Het is van groot belang dat consumenten zich goed verdiepen in de risico’s die ze lopen en vervolgens de dekking kiezen die bij hen past. Prijs speelt wel een rol, maar is slechts een element in de keuze. Het Verbond ziet het risico dat consumenten door het onderzoek worden aangezet tot het oversluiten naar een goedkoper product en zo het belang van dekking en voorwaarden uit het oog verliezen. Daarvan kunnen ze later spijt krijgen.”

Brief
Het Verbond heeft de ACM via een brief gewezen op de bezwaren tegen het onderzoek en gaat hierover graag in gesprek met de ACM.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.