nieuws

Futurist Richard van Hooijdonk mist innovatie: ‘CEO’s van verzekeraars moeten zich schamen’

Branche 8164

Bazen van verzekeraars moeten zich schamen dat ze niet sneller reageren op technologische ontwikkelingen zegt futurist en trendwatcher Richard van Hooijdonk. “De branche heeft het nog te makkelijk.” Hij roept op tot nieuwe businessmodellen: verzekeraars moeten connected companies worden. “Maar wat ik zie is meer van hetzelfde. Het zijn dingetjes.” Dat zegt Van Hooijdonk in een interview in am:magazine.

Futurist Richard van Hooijdonk mist innovatie: ‘CEO’s van verzekeraars moeten zich schamen’

De futurist en trendwatcher geeft zo’n 250 tot 300 lezingen per jaar. In binnen- en buitenland. Dat doet hij alweer een aantal jaren, na een carrière bij onder andere Ohra, Wegener en DSB. Alom bekend is de chip die in zijn hand is geïnjecteerd en die dient als sleutel voor zijn huis en auto.

Verzekeraars zitten volgens hem nog teveel in de oude wereld. “Ze leren het nooit. Ze beginnen tegen mij altijd over de ‘fabriek’ en hoe lastig het allemaal is. De fabriek. Hou daar eens over op denk ik dan. Er zijn heel andere dingen aan de hand.”

Betalen voor gebruik
Een aantal technologische ontwikkelingen, betoogt Van Hooijdonk, zal verzekeraars enorm gaan raken. De zelfrijdende auto bij uitstek, maar ook de 3D-printer. “Alles wordt straks lokaal uitgeprint. Producten worden door de 3D-printer goedkoper, zo niet gratis. Je inboedel verzekeren wordt minder nodig. Bovendien wordt je huis slimmer. Niet alleen rookmelders, maar alles wat we gebruiken heeft straks sensoren. We kunnen bewegingen zien waardoor de verzekeraar precies weet in welk huis of welk kantorencomplex de meeste risico’s zijn. Dan dringt zich de vraag op: waarom zou ik als gezin met vier kinderen meer moeten betalen dan een gezin met twee kinderen als ik aantoonbaar toch nooit thuis ben. We kunnen straks echt betalen voor gebruik en voor risico. Dat geldt ook voor zorgverzekeringen: binnen afzienbare tijd heeft iedereen een e-pil in zich die in een vroegtijdig stadium verkeerde cellen opspoort en antistoffen afgeeft.”

Verzekeringsdemocratie
Volgens de futurist zal een nieuwe verzekeringsdemocratie ontstaan. “En die democratie houdt in dat je betaalt als je het nodig hebt. We verzekeren ons tegen een onzeker voorval, dat was altijd het idee. Alleen is het voorval straks niet onzeker meer. Technologie neemt de factor risico weg. Straks gaan mensen precies die premie betalen die tegenover het risico staat dat ze lopen. Waarom zouden mensen die niks hebben, moeten betalen voor mensen die een hoop gezondheidsissues hebben?”

Proposities
Hij vindt dat verzekeraars andere proposities moeten aanbieden. “De zorgverzekeraar kan zeggen: ik ga met techniek voor jou zorgen, ik ga van de wieg tot het graf zorgen dat je geen kanker krijgt. Daar betaal je dan als klant bijvoorbeeld een servicepremie voor. Daar, in de voorfase, worden zorgkosten bespaard die we kunnen gebruiken voor de ernstige risico’s.”
Pensioenverzekeraars moeten zich volgens hem bezighouden met ontwikkeling en ontplooiing. “Als verzekeraar moet je op zoek naar nieuwe modellen die mensen vrijheid geven. En dat is niet alleen pensioen. Dat betekent dat je ze helpt met hun gezondheid en met hun opleiding en ontwikkeling zodat ze lang mee kunnen.”

Dingetjes
De futurist ziet tot dusver geen goede dingen gebeuren bij verzekeraars. “In Nederland? Nee. Nergens. Wat ik zie is meer van hetzelfde. Het zijn dingetjes. Of iets gaat net via een ander kanaaltje, dat is niet genoeg. Ik hoor ook veel over investeringen in FinTech. Dan kopen ze weer een bedrijfje. Helpt ook niet. Het is tijd voor een structurele visie. Waarom gaat een verzekeraar niet samenwerken met TNO en researchcentra om na te denken over maatschappelijke gezondheidszorg? Waarom denken pensioenverzekeraars en fondsen niet samen met onderwijsorganisaties na over educatie en de banen van de toekomst? Het is niet de tijd om stil te zitten. Je moet nu de zaken in kaart brengen. Experimenteren. Veel fouten maken, op je bek gaan en leren. Dat is de enige manier om een disruptieve strategie vorm te geven. Als CEO en directie moet je je schamen dat je niet iedere maand met een serie pilots komt.”

Tussenpersoon
De tussenpersoon blijft de komende jaren nog wel belangrijk, voorspelt Van Hooijdonk. “De komende tien à vijftien jaar raakt iedereen in verwarring, mensen kunnen de digitaliseringsdruk niet aan. Hij heeft dan nog veel werk. Maar daarna zal hij worden uitgeschakeld door systemen en technieken, het wordt commodity. Mijn auto laat straks zelf wel weten dat hij moet worden herverzekerd. Tussenpersonen moeten zich afvragen: wat is mijn verzekeringsportefeuille die gebaseerd is op de oude economie straks nog waard? Ga dus samen met de verzekeraars op zoek naar nieuwe businessmodellen.”

Het hele interview met Van Hooijdonk staat in nummer 21 van am:magazine dat vandaag op de mat valt. De futurist en trendwatcher is slotspreker op het am:event Innosurance, op 28 juni in Maarssen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.