nieuws

En dan heeft je klant een calamiteit… Wat ga je doen?

Branche 533

Ondernemen is risico nemen. En dus zijn veel ondernemingen in de weer om hun risico’s in kaart te brengen en te beheersen. Maar wat te doen bij calamiteiten? Want risicomanagement voorkomt veel, maar een 100 procent uitsluiting van stroomstoringen, ondergelopen kelders of ongelukken met een kraan bestaat niet. Daarom ontwikkelt Avéro Achmea nu samen met Kader, bureau voor kwaliteitszorg, een Business Continuity Management (BCM)-programma. Daarmee kunnen adviseurs hun klanten helpen de schade bij calamiteiten te beperken.

En dan heeft je klant een calamiteit… Wat ga je doen?

“De termen ‘risicomanagement’ en ‘business continuity’ zijn géén synoniemen van elkaar”, vertelt Wopke de Jong, business development manager bij Avéro Achmea. “Met risicomanagement ben je bezig om schades te voorkomen, met business continuity richt je je op het beperken van de gevolgen van schade. Daarbij gaat het om wat je de eerste 24 uur na een calamiteit kunt doen.”

Ook kleine ondernemers zijn ermee geholpen
BCM heeft dan ook veel te maken met ‘vooruit zien’. Wopke: “Ondernemers die calamiteitendraaiboeken klaar hebben liggen, winnen veel. Zij weten wie waarvoor verantwoordelijk is, wie ze kunnen bellen in noodgevallen en welke uitwijkmogelijkheden ze hebben om hun bedrijf of organisatie door te laten draaien. Ziekenhuizen hebben zulke draaiboeken. Maar ook een glastuinbouwbedrijf is erg geholpen met een crisisplan. Want als de stroom onverhoopt uitvalt, kan dat tot aanzienlijke schade lijden. Slecht voor zijn business, en uiteindelijk ook voor zijn reputatie. Dus ook mkb’ers kunnen hun voordeel doen met zo’n plan.” Uit onderzoek blijkt dat ondernemers met calamiteitenplannen minder snel failliet gaan “en de premie van hun verzekering kan in veel gevallen omlaag.”

Opleiding over bedrijfscontinuïteit
Avéro Achmea ontwikkelt speciaal voor adviseurs een BCM-opleidingsprogramma van 2,5 dag. Jack Hommel, directeur Zakelijk van Achmea: “Daarmee leren adviseurs bedrijven in het mkb concreet te adviseren over BCM. We stellen dit programma samen met risicodeskundigen en met experts van Kader. Die hebben kennis in huis over de bijbehorende ISO-normen. Zo bieden we een compleet pakket met alle belangrijke elementen om zonder kleerscheuren uit een crisis te komen. Daar hoort ook een zogenoemde crisisgame van Universiteit Twente bij. Tijdens die game ondervinden adviseurs aan den lijve hoe het voelt om met een crisis te maken te hebben en hoe stressvol dat is. Daarmee ontdek je zelf wat ertoe doet in noodsituaties.”

Template voor een business continuïteitsplan ligt klaar
Naast de opleiding krijgen adviseurs ook een standaard template voor een business continuïteitsplan (zoals communicatie- en crisisplannen) die adviseurs met hun klant op maat kunnen maken. “We ontwikkelen tevens een online omgeving waar deze templates te vinden zijn. Adviseurs en hun klanten kunnen daar na een calamiteit altijd bij. Er hoeft dus niemand in lades te zoeken. Dat kost simpelweg teveel tijd. En bovendien: die lades kunnen er met inhoud en al bij een brand al niet meer zijn.”
In mei start de eerste groep adviseurs met de opleiding. Meer weten? Neem contact op met Wopke de Jong (wopke.de.jong@achmea.nl of 06 539 56 121).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.