nieuws

Du Perron: ‘Consument heeft baat bij goed en echt onafhankelijk advies’

Branche 2641

Consumenten hebben baat bij een financieel adviseur die goed advies geeft en écht onafhankelijk is. Dat zegt Edgar du Perron, inmiddels gestopt als voorzitter van de geschillencommissie van het Kifid, vandaag in een interview met de Volkskrant.

Du Perron: ‘Consument heeft baat bij goed en echt onafhankelijk advies’

Toen Du Perron in 2007 begon bij het Kifid, had de sector volgens hem grote problemen. “Men was net begonnen met reguleren, maar de markt werd gedomineerd door snelle verkoopjongens. Gedreven door winstbejag propten zij mensen vol met financiële producten waarvan die de risico’s niet overzagen.” Het was volgens de oud-voorzitter “een wildwestsituatie” waaraan de politiek niet veel deed. Du Perron: “Ik kan me een parlementaire hoorzitting herinneren over de Wet Financiële Dienstverlening. Kamerleden maakten zich zorgen over strengere regelgeving. Zouden er dan niet te veel partijen uit de markt verdwijnen? Maar als je mensen wilt weren die slecht werk leveren, dan moet je ook accepteren dat die eruit gaan.”

De adviessector zou volgens Du Perron meer moeten doen aan kwaliteitsbewaking. “Er zijn verenigingen en keurmerken en de regels voor permanente educatie zijn veel strenger geworden. Maar we zijn er nog niet. Het gaat natuurlijk altijd om strengheid bij diplomering en de bereidheid om mensen eruit te gooien die niet aan de eisen voldoen. Maar die bereidheid is er nog lang niet overal.”

Vertrouwen
Du Perron erkent dat er risico’s horen bij de financiële sector. Volgens hem hadden niet alleen financiële dienstverleners eurotekens in de ogen, maar ook consumenten. “Er was collectieve gekte. Als je geen aandelen had, werd je voor gek verklaard. Maar voor een consument zijn de risico’s moeilijker te overzien en moet hij kunnen vertrouwen op een adviseur.” Waakzaamheid is volgens Du Perron echt wel geraden. “Je moet in ieder geval de kernstukken lezen die je worden voorgeschoteld. Als consument mag je erop vertrouwen dat je niet wordt bedonderd. En een onafhankelijk financieel adviseur kan daarbij helpen. Die wordt betaald per uur en ontvangt geen provisie over de producten die hij aanraadt. Het probleem is nu alleen nog hoe je iemand vindt die goed advies geeft en echt onafhankelijk is.”

Repareren
Over de afhandeling van klachten treedt het Kifid steeds vaker in overleg met financiële dienstverleners vertelt Du Perron. “Wij zitten met partijen om tafel en zeggen ‘dit is onze uitspraak in deze ene zaak, wat gaan jullie met vergelijkbare zaken doen?’ Wat dat oplevert weten we niet. Dat toezicht is van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). In het dossier van de rentederivaten zien we wel voor het eerst dat de AFM zich bemoeit met compensatie van andere klanten dan alleen de klagers. Ik vind dat gezond. Rechtvaardigheid is niet alleen gediend met compensatie van klagers, maar ook van hen die zwijgen. Heeft een financiële instelling een structurele fout gemaakt, dan is er de verplichting die fout te repareren bij alle klanten. En op de afwikkeling daarvan moet toezicht zijn. Het zou logisch zijn als de AFM dat écht op zich neemt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.