nieuws

Willem van Duin (Achmea): ‘Ook na besparingen blijven kijken naar de kosten’

Branche

Als Achmea de doelstelling van € 450 mln aan kostenbesparingen eind 2016 heeft behaald, blijft de verzekeraar kritisch kijken naar de kosten die het maakt. Naar aanleiding van de presentatie van de jaarcijfers schoof am: aan bij CEO Willem van Duin en CFO Huub Arendse. Zij legden ook uit waarom Achmea nog geen Solvency II-ratio presenteert en er werd verteld dat het merk Avéro Achmea de komende twee jaar in elk geval op de markt blijft.

Willem van Duin (Achmea): ‘Ook na besparingen blijven kijken naar de kosten’
Zeist. 03-02-2014. Willem van Duin, voorzitter RvB Achmea. Fotografie t.b.v. Achmea. Vincent Boon Photography © COPYRIGHT : VINCENT BOON 2014

Achmea bespaarde in 2015 € 132 mln, daarmee kwam het totaal aan kostenbesparingen sinds begin 2014 op € 300 mln. In totaal wil het bedrijf eind 2016 op een bezuiniging van € 450 mln uitkomen, maar daar houdt het niet per definitie bij op, verduidelijkte Van Duin: “Na het besparingsprogramma komen we in een volgende fase terecht. Ook dan zullen we blijven kijken naar wat de digitalisering voor ons betekent en of we ook verder naar onze kosten kunnen blijven kijken. We willen zo efficiënt mogelijk naar de toekomst toe.” Arendse vult aan: “Achmea is in belangrijke mate een fusiebedrijf, we zoeken nog steeds naar de optimale synergie tussen de verschillende bedrijven. We hebben kans om daar nog verdere slagen te maken. We zijn niet aan het besparen om het besparen, we doen het heel gericht.”

Solvency II
Achmea kon nog geen uitsluitsel geven over de Solvency II-ratio over heel 2015, dat wordt op dit moment nog doorgerekend. Cijfers op basis van Solvency I waren er wel, die ratio daalde van 215% naar 210%. Eind 2014 stond de Solvency II-ratio op 171% en halverwege het afgelopen jaar op 185%, volgens het door DNB goedgekeurde partieel interne model dat Achmea hanteert. Omdat het maken van een intern model een complex proces was, laat de Solvency II-ratio per 1 januari 2016 dus nog even op zich wachten.

“Dat is eenmalig”, benadrukt CFO Arendse. “We wisten dat dit zou gebeuren. Op de Capital Markets Day (26 mei, red.) presenteren we de cijfers met een uitgebreide analyse. We kiezen ervoor om een eenduidig cijfer naar buiten te brengen in plaats van een ‘range’, zoals sommige van onze concurrenten doen.” Het gaat volgens hem te kort door de bocht dat de lichte Solvency I-daling ook te zien zal zijn in het cijfer voor Solvency II. Arendse: “Was het maar zo makkelijk, dan konden we de cijfers nu al presenteren. Maar het is een veel complexere berekening.”

Het valt op dat jullie Solvency I-ratio veel lager is dan bij concurrenten, maar tegelijk ook dat het verschil tussen Solvency I en II veel kleiner is. Hoe zit dat?
Arendse: “Dat klopt, dat heeft te maken met de samenstelling van onze activiteiten. Onze collega’s zitten voornamelijk in Leven en Schade, maar wij zijn ook heel groot in Zorg, dat heeft een heel ander kapitaalbeslag. Daardoor is het verschil tussen de Solvency I en II bij ons kleiner.”

Het afgelopen jaar zijn er veel wisselingen in jullie Raad van Bestuur geweest, met de benoeming van Bianca Tetteroo en Robert Otto en het vertrek van Danny van der Eijk en Jeroen van Breda Vriesman. Is dat voor jullie onrustig geweest?
Van Duin: “Nee dat valt mee, we hebben het met elkaar intern opgevangen. Bovendien hebben wij als groot bedrijf een successieplanning, dus voor de belangrijke posities hebben wij altijd al mensen in het vizier als opvolgers, dat proces is ook heel snel gegaan. We hebben gezorgd voor een gezonde interne doorstroom.”

Avéro Achmea
Van Duin ging tijdens de persconferentie ook nog in op de merkenstrategie van Achmea. Jack Hommel sprak onlangs in het am:magazine al de verwachting uit dat het intermediaire merk Avéro langzaam uitgefaseerd wordt. Van Duin gaf de garantie dat er de komende twee jaar niks met Avéro zal gebeuren: “We hebben altijd separate merken gehad en kijken elke keer wat de toegevoegde waarde is van een merk. Als die er is, koesteren we het, dat is puur een zakelijke afweging. Over het algemeen hebben we zeer sterke merken. Over Avéro is veel gezegd, maar het staat in elk geval de komende twee jaar buiten discussie.”

Zorg
Op het gebied van zorg waren de cijfers van Achmea redelijk, maar het bedrijf zette wel € 481 mln in om de stijging van de premies voor 2016 te beperken. Dat is geen goede langetermijnstrategie, moest Van Duin toegeven. “Verzekeringen verkopen onder de kostprijs is natuurlijk niet duurzaam, op de lange termijn gaat dat ten koste van je vermogenspositie. Als de solvabiliteit dan ook onder druk komt staan, zullen we onze premies moeten verhogen. Maar ik denk niet dat dat volgend jaar al gaat spelen.”

Dat concurrerende zorgverzekeraars de premie lager proberen te houden door zich te richten op specifieke – gezondere- doelgroepen, zoals studenten en hoger opgeleiden, is volgens Van Duin geen goede zaak. “Dat is een vorm waarmee je het systeem probeert te verslaan, dat is in strijd met de opzet van het zorgstelsel. Maar ik zie dat soort concurrentie wel afnemen, dat lijkt me een goede zaak.” Dat Achmea tijdens het laatste zorgseizoen per saldo 100.000 verzekerden minder scoorde (zo’n 2% van de totale zorgportefeuille van ongeveer 5 miljoen verzekerden) baart Van Duin geen zorgen. “Je kijkt naar de schaal die je nodig hebt om goed in te kopen. Of je marktaandeel dan 31% of 30% is, maakt niet veel uit. De bewegingen zijn heel klein, wij zijn blij met onze marktpositie.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.