nieuws

Urjan Claassen: ‘Adviseur van de toekomst is generalist met specialistische rol’

Branche

Urjan Claassen schreef het boek ‘De toekomst van particulier advies’, waarin hij uitlegt hoe adviseurs in de toekomst hun klanten gedegen en betaalbaar kunnen adviseren. Hij pleit voor het model van de adviseur als huisarts, met de adviseur als generalistische inkoopadviseur, die daarnaast zijn eigen specialisme zelf uitvoert. Claassen doet zijn verhaal op am:kantoorvandetoekomst en licht in gesprek met am:web alvast een tipje van de sluier.

Urjan Claassen: ‘Adviseur van de toekomst is generalist met specialistische rol’

In zijn boek spreekt Claassen, directeur van C-Profile, over de ‘huisartsrol’ die de financieel adviseur volgens hem in moet nemen. Maar de vergelijking valt ook te maken met de bouw. “Kijk naar het bouwmanagement, daarin werken mensen die ervoor zorgen dat er een loodgieter komt, een tegelzetter, een aannemer die de bouw overziet. En eventueel kan diegene zelf ook gespecialiseerd zijn als loodgieter en dat zelf doen. Alleen gaat het hier natuurlijk niet om het bouwen van een huis, maar om advies bij life events.”

Generalist
Claassen vervolgt: “De rol die ik voor de adviseur van de toekomst zie is die van generalist, als inkoopadviseur van de klanten met daarnaast zijn eigen specialistische rol. Die adviseur helpt de klanten bij het vinden van de juiste man en vrouw voor de oplossingen van de problemen. Hij neemt hen bij de hand en heeft geen koudwatervrees als hij op een gebied komt waar hij niet thuis in is.”

Claassen benadrukt namelijk dat het niet alleen hoeft te gaan om hulp bij financiële problemen. “Als een life event, zoals een scheiding, zich voordoet, zijn de gevolgen altijd multidisciplinair. De intermediair die zegt dat hij alleen bij de financiële functie blijft, bewerkstelligt dat de klant van de rest van zijn problemen zelf maar chocola moet maken. Maar daar ligt juist de kans voor de adviseur.” Volgens Claassen kan de adviseur de klant ook helpen met problemen die buiten het financiële aspect liggen. “Dat hoeft niet te zeggen dat je alles weet en dat je het zelf moet oplossen. Als je maar wel genoeg weet om ervoor te zorgen dat iemand bij de juiste specialisten terecht kan.”

Kantoor van de toekomst
Dat is hoe volgens Claassen het advieskantoor van de toekomst eruit gaat zien. “Als ik met adviseurs praat, plakken ze altijd ‘financieel’ voor adviseur. Maar als je teruggaat naar het probleem van de klant, zit daar veel meer achter dan alleen financiële problemen. De klant heeft al die ellende aan zijn fiets hangen en daar kun je hem mee helpen. Maar dan moet je wel uit je comfort zone durven te stappen.”

Urjan Claassen verzorgt een sessie op am:kantoorvandetoekomst. Inschrijven kan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.