nieuws

Richard Meinders: ‘Ik vind bij intermediairs zelden een ondernemersplan’

Branche

Veel intermediairs voelen nog niet zo de noodzaak om te veranderen, maar de tijd dringt. Dat stelt Richard Meinders van adviesbedrijf SVC, die veel advieskantoren helpt met het ontwikkelen van hun bedrijf. “Het begint met een duidelijke visie, maar ik kom zelden een ondernemersplan tegen.” Tijdens am:kantoorvandetoekomst houdt hij een betoog onder de titel: ‘Advies is de toekomst, de rest moet je vergeten’.

Richard Meinders: ‘Ik vind bij intermediairs zelden een ondernemersplan’

“Het intermediair is nog erg bezig met beheer en bemiddeling”, zegt Meinders. “Dat komt enerzijds doordat het vanuit het verleden noodzakelijk was om kort op de bal te spelen en anderzijds omdat het, door de doorloopprovisie, comfortabel is. Een groot deel van de particuliere portefeuille van het intermediair bestaat uit autoverzekeringen. Als je dan de initiatieven van de zelfrijdende auto, de aftersalesplannen van de Bovag en het veranderende gedrag van de consument (van bezit naar gebruik) bij elkaar optelt, dan wordt die markt steeds moeilijker voor het intermediair. Neem daarbij het feit dat steeds meer eenvoudige handelingen geautomatiseerd gaan worden. Verzekeraars en banken anticiperen hierop door hun personeelsbestand erop aan te passen. Dat moet bij het intermediair ook gebeuren.”

Wat is wijsheid?
“In onze adviespraktijk signaleren wij dat kantoren die zich specialiseren de meest rendabele businesscase hebben. Een goed businessmodel voor intermediairs is om zich te focussen op financieel advies en financiële planning. Daar zitten heel veel vraagstukken en het worden er steeds meer. Er zijn een hoop mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben en een tegenvallend pensioen. We hebben zzp’ers zonder vangnet. Die mensen hebben advies nodig. Daar is het intermediair geschikt voor en het activeren van die groep consumenten is de uitdaging voor het intermediair. Het heel dicht op de klant zitten, dat is de kracht van financieel adviseurs. Dat geldt ook voor de zakelijke markt.”

Advies is de enige optie?
“Dat ligt aan je capaciteiten. Als je processen superefficiënt zijn en je kunt veel volume maken, dan kun je aan simpele verzekeringen ook nog wel verdienen. De vergelijkingsmarkt? Daar zie ik weinig ruimte. Die komt niet echt van de grond, dat zie je wel aan Hoyhoy. De Engelse markt is veel meer een vergelijkersmarkt dan de Nederlandse.”

Wat houdt het intermediair tegen?
“Er is onvoldoende urgentie. Het loopt nog wel, de hypotheekmarkt is weer aangetrokken, er komt nog doorlopende provisie binnen: kortom, het gaat toch niet zo slecht? Daarnaast is het lastig om te veranderen. Je hebt al klanten en medewerkers, maar zijn dat ook de juiste? En hoe kun je daarin de goede stappen zetten?”

Wat is de oplossing?
“Wij komen veel bij kantoren en een van onze eerste vragen is altijd: is er een ondernemersplan? Dat is er bijna nooit. De meeste kantoren werken zonder visie, ondernemingsplan, budgetten of begrotingen en worden geregeerd door de waan van de dag. De eerste stap is: wat wil je zijn, waar krijg je energie van? En: wat heb je nu? De vraag luidt vervolgens: hoe groot is dat verschil? Als het te groot is, dan moet je jezelf afvragen of je dat gat kunt overbruggen of dat het beter is om het bedrijf te verkopen. Is het verschil te overbruggen, dan moet je aan de slag, met jezelf en met je mensen.”

Richard Meinders is een van de sprekers op het event am:kantoorvandetoekomst. In een wereld die steeds complexer wordt, is er wel degelijk een rol voor de onafhankelijke adviseur. Maar dan moet hij wel oog hebben voor ICT, marketing en personeelsbeleid. Hoe ziet het Kantoor van de Toekomst er dan uit? Deelnemen? Klik hier om in te schrijven.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.