nieuws

Leiderschap is: van je klanten, partners en medewerkers fans maken

Branche

Hoewel regionaal georiënteerde advieskantoren qua schaalgrootte niet te vergelijken zijn met een mondiaal concern als McDonald’s zijn er wel degelijk parallellen te trekken. In ‘leiderschap’ bijvoorbeeld. René Savelberg, groeiversneller en voormalig CEO van McDonald’s Nederland vertelde tijdens de keukentafelsessie met adviseurs op 10 maart 2016 hoe hij vanuit zijn ervaringen tegen leiderschap aankijkt.

Leiderschap is: van je klanten, partners en medewerkers fans maken

Savelberg: “McDonald’s is eigenlijk een heel lokaal bedrijf. De franchisenemers kennen hun klanten en hebben lijntjes met de ondernemingen in de buurt. Het zijn ‘stadskoningen’ die inventief hun eigen zaak runnen. Zo is de Big Mac bedacht door een lokale Amerikaanse franchisenemer die veel staalwerkers over de vloer kreeg. Die hadden niet genoeg aan 1 hamburger, dus bedacht hij eigenhandig een burger die groter was.” Op corporate niveau heeft McDonald’s lokaal ondernemerschap  altijd ondersteund. De Big Mac is daardoor  wereldwijd een succesnummer geworden met heuse Big Mac-fans. “McDonald’s stimuleert ondernemers om kansen te grijpen als ze zich voordoen.”

‘Is het een trend of een transitie?’
Maar wanneer is iets een kans? Moet je dan steeds meegaan in elke trend die zich voordoet? “Nee, tenzij je te maken hebt met echte transities, zoals ‘internettechnologie’ ooit was. En de zelfrijdende auto nu is. Zulke ontwikkelingen laten de wereld van morgen er anders uitzien. Kun je daarin mee? Waar je ook bij stil moet staan, is hoe loyaal je klanten eigenlijk zijn. En als je iets nieuws bedenkt, is daar dan ruimte voor in het toch al brede aanbod in jouw segment? Kan jouw organisatie bovendien een verandering of vernieuwing aan, ben je wendbaar genoeg, heb je voldoende slagkracht?”

Sterke merken zijn niet genoeg
Volgens Savelberg is het cruciaal om deze vragen te beantwoorden en er wat mee te doen. Daarmee optimaliseer je groeikracht, “want stilstaan is geen optie. Kijk bijvoorbeeld naar de retailbranche en naar de banken- en televisiewereld, daar vind je veel ‘ruïnes van de toekomst’. Wie had ooit gedacht dat V&D er écht niet meer zou zijn? Sterke merken en producten zijn niet meer genoeg, voor de lange termijn groei heb je echte groeikracht nodig.”

Werken op volle kracht
Wat nodig is voor groeikracht zijn Standaardisatie (“bij McDonald’s is zelfs de grootte van de zoutkorrel gestandaardiseerd, daarover hoeft dus geen discussie te ontstaan”), Partnerships (“want daarmee verzamel je de beste mensen om je heen voor langdurig succes”) en Menskracht (“energie en betrokkenheid in je organisatie zijn onmisbaar om groeikracht te ontwikkelen.”)

6 aspecten van menskracht
Maar hoe vul je als leider die factor ‘menskracht’ in? Savelberg noemde 6 aspecten:

    1. Vraag je af of je kernwaarden hebt, die door iedereen worden begrepen en gedeeld. Dan heb je een basis voor groei.
    2. Als je op lange termijn succesvol wilt groeien, moet je 100% mensgericht zijn. Streef oprecht naar maximaal gemotiveerde medewerkers en maximaal tevreden klanten. Daarvoor moet je alles opzij willen zetten.
    3. Stel alles in dienst van degenen die het hoogste doel – 100% tevreden klanten – moeten gaan realiseren in je organisatie.
    4. Zorg daarbij voor een geoliede serviceorganisatie. En noem het geen hoofdkantoor, maar liever een supportorganisatie. Hier ontwikkelen de allerbeste medewerkers de allerbeste  ideeën en services, zodat je interne klant (iedereen die direct contact heeft met de eindklant) een optimaal product aan kan bieden aan je eindklanten.
    5. Zorg ervoor dat alles samenkomt bij het echte klantcontact. Daar vindt het moment van de waarheid plaats. Dáár lever je de klant wat je hem beloofde. En als je het goed doet, lever je hem liefst nog meer.
    6. Activeer je ‘feedbackloops’. Zorg dat je weet wat er in je organisatie en in je omgeving speelt. Ga niet alleen actief op zoek maar zorg ook dat je cultuur zo open is dat mensen zelf met input komen. Leren, doen en delen is enorm belangrijk om voortdurend in beweging te blijven.

In 2016 staat het thema leiderschap centraal bij ‘De waarde van advies’. Rondom dit thema organiseren we vijf Keukentafelsessies met telkens een andere leider als tafelgast. Op 25 mei staat ons symposium gepland. Daar zijn enkele van deze leiders opnieuw te gast.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.