nieuws

Karen Romme: ‘Ik geloof niet in de gunfactor’

Branche

Veel ondernemers doen dingen op een bepaalde manier, omdat ze het altijd zo hebben gedaan. Dat stelt Karen Romme, auteur van het boek Calimeromarketing. “Maar waarom ze dat zo doen, weten ze eigenlijk niet. Ik ga ze duidelijk maken dat juist het ‘waarom’ zo belangrijk is.” Tijdens am:kantoorvandetoekomst houdt zij een betoog onder de titel: ‘Marketing: wie ben je? Wat kun je? Wie ga je bedienen?’.

Karen Romme: ‘Ik geloof niet in de gunfactor’

“Er wordt vaak gedacht dat ‘kleine’ bedrijven de marketing van grote bedrijven één op één kunnen kopiëren”, vertelt Romme. “Maar dat is niet waar. Het klinkt als een open deur, maar een klein bedrijf is echt wezenlijk anders dan een groot bedrijf.”

Heeft een klein bedrijf dan een hogere gunfactor?
Stellig: “Ik geloof niet in de gunfactor. Mensen zijn van nature egoïstisch. In dit geval bedoel ik dat niet negatief. Maar uiteindelijk beslist iedereen vanuit eigen belang, om zelf een goed gevoel te krijgen kiest men voor bepaalde bedrijven. Daarnaast doen mensen zaken met de mens(en) achter een klein bedrijf in plaats van met het bedrijf. De meeste grote bedrijven hebben geen mens die ze kunnen inzetten als marketinginstrument en daarmee hebben kleine bedrijven een enorm voordeel ten opzichte van grotere concurrenten.”

Calimeromarketing (3.0)… vertel eens wat dat is.
“Het is een filosofie, waar ik het plakkertje Calimeromarketing op heb geplakt. Een klein kuikentje dat bij velen sympathie opriep en roept. Het is in Nederland sinds 2004 uitgegroeid tot de marketingfilosofie voor kleine ondernemers. Van de boeken samen zijn er inmiddels meer dan 50.000 verkocht. En de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 ondernemers en studenten op basis van Calimeromarketing een marketingstrategie uitgewerkt die uitgaat van de mens als marketinginstrument. Het lijkt mij dat het dus een marketingstrategie is die inmiddels grootschalig wordt toegepast, omdat het boek teruggaat naar de essentie van marketing.”

Wat zijn de belangrijke lessen voor een ondernemer?
“Het is voor een ondernemer belangrijk om niet alleen zijn doelgroep maar ook zichzelf te definiëren. Wie ben ik? Wat doe ik? Wie bedien ik? Daarnaast zal ik in gaan op de tien spelregels die bij Calimeromarketing horen.”

Romme spreekt op 19 april tijdens am:kantoorvandetoekomst. Op het event wordt aan de hand van een aantal sprekers duidelijk hoe het kantoor van de toekomst eruit moet komen te zien als het gaat om ict, marketing en personeelsbeleid. Romme is spreker, columnist en ondernemer, onder meer bekend van de term ‘Calimeromarketing’, een door haar bedachte filosofie over moderne marketing. Deelnemen? Klik hier om in te schrijven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.