nieuws

Vivat gaat een kwart tot een derde van de banen schrappen

Branche

Vivat gaat in het kader van een reorganisatie 900 tot 1200 banen schrappen. Dat betekent een grote ingreep voor de door het Chinese Anbang overgenomen verzekeraar, dat in totaal 3500 arbeidsplaatsen heeft.

Vivat gaat een kwart tot een derde van de banen schrappen

De verzekeraar wil graag een kostenreductie doorvoeren, omdat de kosten ongeveer 30% hoger liggen dan bij vergelijkbare verzekeraars. En dat gaat dus ook het koste van een kwart à een derde van het personeel. Het schrappen van de 900 tot 1200 arbeidsplaatsen wordt over de komende drie jaar uitgesmeerd. Vivat wil het bedrijf en de processen vereenvoudigen. “De afgelopen jaren was er weinig geld, tijd en aandacht om aan de toekomst van het bedrijf te besteden omdat alle aandacht uitging naar overleven. Dat heeft geleid tot een achterstand ten opzicht van concurrenten”, zegt Vivat in het persbericht.

De verzekeraar wil meer op het digitale kanaal zetten en gaat de organisatie centraliseren. “Om haar klanten beter te kunnen bedienen gaat Vivat zich meer richten op innovatieve en digitale verzekeringstoepassingen en zal ze haar bedrijfsprocessen verder versimpelen. Vivat gaat haar organisatie minder complex maken. Het vereenvoudigen van het bedrijf en de processen moet leiden tot een wendbare organisatie die dichter bij de klant staat. Vivat trekt de komende drie jaar uit voor de verandering, waarbij het toegaat naar één centrale organisatie. Het bedrijf gaat ook verder digitaliseren en inspelen op technologische ontwikkelingen. Mede geholpen door het innovatieve vermogen en de ervaring van haar aandeelhouder.”

Vakbonden
Vakbond FNV Finance noemt de reorganisatie een ‘hard gelag’. Fred Polhout: “Het is een hard gelag dat de medewerkers, na de spannende tijden sinds de nationalisatie van SNS Reaal, nu hiermee worden geconfronteerd.” De vakbond stuurt aan op het behoud van het sociale plan dat er nog tot het einde van dit jaar ligt. Polhout: “Het alsnog uitvoeren van achterstallig onderhoud binnen het bedrijf is wellicht noodzakelijk, maar de directie dient wel voor ogen te houden dat de werknemers de klanten zijn blijven bedienen onder soms moeilijke omstandigheden. Zij verdienen daarvoor een goed sociaal plan, ongeacht het tijdstip waarop zij onverhoopt hun werk verliezen.”

De Unie spreekt van een mokerslag voor de sector. Voorzitter Reinier Castelein: “Door het gebrek aan visie en te laat ingrijpen komen er grote groepen werkzoekenden tegelijk op een toch al krappe arbeidsmarkt. Na de verschillende ontslaggolven bij de banken komen we nu in het tijdperk van de verzekeraars. Dit is pas de eerste mokerslag.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.