nieuws

Heeres (Adfiz): ‘Klant beschermen tegen kwade verzekeraar en zichzelf’

Branche

Adviseurs zijn nodig om de klanten te beschermen tegen risicovol doe-het-zelven, stelt Adfiz-voorzitter Wim Heeres. Hij zegt dat in een artikel in De Telegraaf over de staat van het intermediair in Nederland.

Heeres (Adfiz): ‘Klant beschermen tegen kwade verzekeraar en zichzelf’

Klanten kunnen steeds meer zelf online regelen en hebben moeite met betalen voor het advies, stelt Heeres. “Als ik nu vraag of ik een uurtje zal langskomen om polissen door te nemen, dan hoeft het niet. Dat uur kost direct tientallen euro’s. De klant gaat ervan uit dat zijn verzekeringen goed geregeld zijn, maar dat is dus vaak niet zo.” De Adfiz-voorzitter is er bang voor dat klanten zich niet meer verzekeren en dus onverzekerd raken.

Adviseurs zijn er volgens hem om te voorkomen dat klanten verkeerde beslissingen nemen als ze alles zelf doen. “Klanten kunnen veel zelf. Maar niet alles. We moeten klanten niet alleen beschermen tegen kwade verzekeraars, maar ook tegen zichzelf. Wij adviseurs zijn er om te beschermen. Klanten die niets doen is nog erger dan dat ze doe-het-zelven. Dus moet de adviseur een manier vinden om weer ongevraagd advies te kunnen geven. Anders regelen particuliere en zakelijke klanten niets.”

Digitalisering
Jan-Pieter van der Helm van IG&H zegt in het artikel dat de adviseurs ook toeloop missen omdat ze de digitaliseringsslag hebben gemist. “Zij hebben wel geïnvesteerd in digitale communicatie met de verzekeraar, daar gaat al veel automatisch. Maar richting klanten is nog veel werk te doen. De komende jaren worden grote stappen gezet met digitale platformen. Dat is wel behoorlijk laat. Digitaliseren is duur, zeker voor kleine kantoren. Maar banken en verzekeraars doen dat wel en stevenen je zo met hun adviestak voorbij.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.