nieuws

Bouwen aan vertrouwen: ‘Verzekeraars hebben moeite om talent aan zich te binden’

Branche 1445

Vertrouwen is het belangrijkste ingrediënt voor groei van organisaties. Joost Schrage en Stephan Fellinger van De Zaak van Vertrouwen interviewen maandelijks iemand die een uitgesproken mening heeft over hoe je bouwt aan vertrouwen in de veranderende wereld. En wat de rol daarbij is van beloftes, mensen en producten. Deze maand Ebel Slijp (23), growth hacker en eigenaar bij Refreshworks én Senior Operations Manager bij Hyperloop Transportation Technologies.

Bouwen aan vertrouwen: ‘Verzekeraars hebben moeite om talent aan zich te binden’

Slijp: “Persoonlijk heb ik vertrouwen van huis uit meegekregen. Het is er niet bewust ingestampt, er is een omgeving gecreëerd waar vertrouwen in anderen als uitgangspunt werd gestimuleerd, maar ook om scherp en alert te blijven. Als je jong bent, mis je bepaalde mensenkennis. Waar trek je de grens? Waar ligt de nuance? Hoe zijn mensen zakelijk? Hoe zijn ze privé? Dat kun je niet los van elkaar zien. Als mensen in een vriendschap hun afspraken al niet nakomen, dan kun je ook niet verwachten dat het in een zakelijke relatie ineens anders zal zijn. Het is tenslotte dezelfde persoon. Vertrouwen kun je alleen maar verliezen.”

Lastig meetbaar
“Is een belofte meetbaar of is het een gevoel dat je wil overbrengen? ‘To make people happy’ van Disney, dat is een gevoel dat lastig meetbaar is. Maar Disney komt z’n belofte wel na. Er zijn zoveel verschillende soorten beloftes. Space X heeft de belofte gedaan naar Mars te gaan. Zij geloven echt dat de mens op meerdere planeten kan wonen. Dat is hun belofte aan de wereld. Toch vind ik het heel moeilijk om dat te geloven. Maar zij zetten een toon en genereren daarmee zoveel publiciteit, waanzinnig!”

Uniek
“Hyperloop, een concept voor een transportsysteem, is uniek. Elon Musk heeft de technologie van de hyperloop in een white paper beschreven. Zijn uitgangspunt: ik ben CEO van Space X en Tesla, ik heb het best druk, dus iedereen mag ermee aan de slag. Hyperloop Transportation Technology is met die uitdaging aan de slag gegaan. Op een unieke manier, als je kijkt naar samenwerking en onderling vertrouwen. Er is een aandelenpakket uitgegeven: als je naast je huidige baan een aantal uren per week participeert in het project, en waarde toevoegt, dan kun je een aandeel krijgen in het project. Een superslimme gedachte, want het is een gaaf project dat je naast je huidige baan doet. Bovendien verbindt het wereldwijd de knapste koppen.”

Geen salaris
“Je hoeft toptalenten niet meer weg te kopen bij andere bedrijven. Zo heb je mensen van Harvard, NASA, ESA, Tesla, wereldwijde toppers die meedenken over allerhande vraagstukken die bij de ontwikkeling van de Hyperloop naar boven komen. Hoe wordt het duurzamer, commerciëler, hoe moeten die draagpilaren eruit zien? Het grappige is dat er 520 mensen voor Hyperloop Transportation Technology met dit vraagstuk bezig zijn, zonder dat er één euro aan salaris is uitgegeven.”

Slim ondernemen
“Ik ben er ook bij betrokken geraakt. Ik lever bijdragen aan de wereldwijde communicatie over het bedrijf. Ik kan mijn expertise over digitale marketing en videocontent toevoegen. Ik vind het een heel slimme manier van ondernemen. Je zit namelijk puur op intrinsieke motivatie. Het kan nog steeds niks worden, ook al heb je aandelen.”

Cadeautje
“Er is nog een tweede initiatief, Hyperloop One. Die werken op de traditionele manier. Dat bedrijf zit nu al op vele miljoenen aan kosten en er lopen intern ook allerlei juridische kwesties omdat ze het steeds maar niet met elkaar eens zijn. Dat zorgt voor veel vertraging. Bij de ontwikkeling van onze hyperloop loopt alles gewoon door. ‘Ons’ bedrijf is grotendeels gebaseerd op onderling vertrouwen tussen gelijkgestemde medewerkers. Hyperloop One is veel meer gericht op controle vanuit de top. Het enige waar ik me aan gecommitteerd heb, is het aantal uren per maand dat ik aan Hyperloop besteed. Je zit nergens aan vast, je kunt altijd nieuwe ideeën kwijt. En als je vindt dat het beter kan, leg je het gewoon voor aan anderen, die gaan je helpen. Het voelt echt als een cadeautje.”

Feiten worden verdraaid
“‘Practice what you preach’ is een mooie uitspraak, maar het wordt te weinig in de praktijk gebracht. Wat mij de afgelopen jaren duidelijk is geworden, is dat je te snel dingen voor lief neemt. Zeker als je jong bent en nog op school zit. Het staat zo in het boek, dus het is de waarheid; zo wordt het je geleerd. Maar vaak zit het helemaal niet zo. Je ziet het bijvoorbeeld in de media. Feitelijke zaken worden zo verdraaid dat het de journalist net wat beter uitkomt. Wat je tegen de journalist zegt en wat er uiteindelijk staat, zijn vaak heel verschillende dingen. Ik snap dat wel, de journalist wordt waarschijnlijk ook weer afgerekend op hoeveel mensen zijn artikel lezen, maar het zijn verkeerde prikkels. Volgens de media is de TU Delft de hyperloop al aan het bouwen. Nee, het zit wezenlijk anders: de TU doet mee aan de studentencompetitie voor een ontwerp van een mogelijke Hyperloop-treincabine. Er wordt nog helemaal niks gebouwd. Als de TU Delft wint, is het vervolgens maar de vraag of anderen het gaan bouwen.”

Groot gat
“Ik moet nog afstuderen, maar mijn opleiding Economie, Bestuur en Management heeft eigenlijk helemaal niks te maken met wat ik in de praktijk al doe. Het gat tussen wetenschappelijk onderwijs en praktijk is te groot. Ik heb laatst het vak marketingmanagement gevolgd. Interessant, maar wat je leert zijn de oude modellen van Kotler. Meer niet. Niet dat die verkeerd zijn, maar het heeft zo weinig te maken met de wereld waar ik als ondernemer en digital marketeer nu middenin zit. Je kunt zoveel meer uit zo’n vak halen. Ik heb het over de inhoud met mijn docent gehad, waarna hij mij heeft gevraagd een gastcollege te geven.”

Onoverzichtelijk
“De wereld van verzekeringen is zó onoverzichtelijk en gelaagd, dat gaat echt veranderen. Er komen met de verdere ontwikkeling van blockchain andere partijen de markt op. Dat vind ik een uitstekende ontwikkeling. Want de financiële sector heeft zich misdragen de afgelopen dertig jaar. Het zijn echt boeven geworden. En de overheid heeft al zoveel kansen voorbij laten gaan om het eindelijk beter te reguleren. Ik hoop dat het met de ontwikkelingen in de FinTech, de bitcoin en blockchain nu eindelijk eens een vlucht gaat nemen. En dat banken en verzekeraars er over tien jaar, in deze vorm in ieder geval, niet meer zijn. ‘Cut out the middleman’.”

Minder sexy
“Corporates als verzekeraars zijn daardoor volgens mij ook steeds minder sexy om voor te werken. De cultuur, de loze beloftes, je wordt een radertje in een grote machine. Het lijkt me daarom ook steeds moeilijker voor verzekeraars om echt talent aan zich te binden.”

Joost Schrage en Stephan Fellinger zijn partners bij De Zaak van Vertrouwen, bureau voor communicatie, reputatie en innovatie in de veranderende wereld.

Dit verhaal staat in am:28.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.