nieuws

‘Het is aan intermediair om klantbeleving InsurTechs te evenaren’

Branche 165

Innovatie en FinTech zijn termen die al langer rondom de verzekeringsbranche hangen. Sinds begin dit jaar is de term InsurTech in zwang geraakt. En er wordt inmiddels voor miljarden geïnvesteerd in innovatieve start-ups in de verzekeringssector. Pascal Spelier, vaste am:columnist en Chief Inspiratation Officer bij Capgemini Consulting, heeft een goede kijk op de wereldwijde trends en start-ups in de financiële sector. Hij laat bezoekers van de am:dag zien wat de impact van InsurTechs kan zijn en hoe een adviseur hiermee kan omgaan.

‘Het is aan intermediair om klantbeleving InsurTechs te evenaren’

Leg eens kort uit waar je workshop over gaat?
“Sinds kort gaat het steeds vaker over InsurTech. Het is zoiets als FinTech, maar dan voor de verzekeringsmarkt. InsurTechs zijn innovatieve start-ups in de verzekeringssector die een impact hebben op de traditionele verzekeringsmarkt in het algemeen en op het intermediair in het bijzonder. In de workshop zal ik de aanwezigen inspireren met een groot aantal InsurTechs. Tevens probeer ik de volgende vraag te beantwoorden: is er een recept voor een succesvol adviseursbestaan in dit tijdperk van veranderend klantgedrag -de digitale klant- en veranderende wet- en regelgeving, onder andere het provisieverbod?”

In hoeverre kunnen InsurTechs bijdrage aan een betere klantbeleving?
“Uit onderzoeken blijkt dat er een duidelijk verband is tussen klantbeleving en loyaliteit. Ervaart jouw klant de toegevoegde waarde van jouw dienstverlening? Heeft hij een positieve klantbeleving, bijvoorbeeld te meten met de Net Promotor Score, dan zal hij langer je klant blijven. Met hun focus op de klant en hun door technologie gedreven oplossingen zijn InsurTechs vaak in staat een betere klantbeleving te creëren. Voor intermediairs is het belangrijk om deze klantbeleving te evenaren. Dat betekent vooral veel toegevoegde waarde bieden in de zin van de klant proactief wijzen op betere en goedkopere verzekeringen en de klant vooral te ontzorgen. Wellicht houdt dat de consument nog even weg van online initiatieven.”

Wordt de robo-adviseur nou écht een bedreiging voor het intermediair?
“Met de opkomst van bedrijven zoals Knip, Clark en GetSafe zal een grotere groep consumenten in de toekomst verzekeringen online -lees mobiel- beheren en kopen. Intermediairs die niet het vermogen hebben om zich aan te passen aan deze ontwikkelingen, zullen moeite hebben om te overleven. De doelgroep die naar het intermediair ‘op de hoek’ gaat, wordt immers steeds kleiner.”

Inschrijven voor de am:dag kan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.