nieuws

Rabo: omzet intermediair stagneert

Branche 2071

Volgens de Rabobank stagneert de omzet van het intermediair volgend jaar. De belangrijkste opgave is investeren in digitalisering en innovatieve diensten, aldus de bank in zijn sectorprognose voor de groep ‘assurantietussenpersonen’. De bank verwacht voor totale dienstverleningssector volgend jaar een groei van 3,7%.

Rabo: omzet intermediair stagneert

Tegenover de aangetrokken markt voor hypotheken staat de toegenomen concurrentie, onder andere doordat verzekeraars rechtstreeks gaan verkopen. “Consumenten blijken daarnaast niet bereid veel te willen betalen voor advies. Talloze vergelijkingssites worden geraadpleegd om een keuze te maken. Voor assurantietussenpersonen is het dan ook noodzakelijk om ook zelf op internet zichtbaar te zijn en service te bieden. Transparantie, duidelijke toegevoegde waarde en bereikbaarheid worden key begrippen in de sector.”

Investeren en fuseren
Een deel van het intermediair zal niet voldoende kunnen inspelen op de nieuwe markteisen en de daarmee gepaard gaande investeringen, aldus Rabobank. “Samenwerking of fusies kunnen uitkomst bieden. Dit kan zowel onderling als ook met serviceproviders als verzekeraars. De investeringen die in een krimpende markt moeten worden gedaan, maken dat het sentiment voor 2017 neutraal is.” Ook op de lange termijn is de prognose neutraal, al ziet Rabobank de adviesmarkt krimpen. “De sector zal moeten innoveren en nieuwe producten en diensten moeten ontwikkelen om de kritische en prijsbewuste consument aan zich te binden. “Dit kan bijvoorbeeld door online tools waarbij mensen verschillende scenario’s kunnen invoeren en hiermee inzicht krijgen in beschikbare producten. Differentiatie kan ook in het verdienmodel. Na invoering van het provisieverbod wordt steeds meer gewerkt met alternatieven zoals serviceabonnementen, verrichtingsbeloning en uurtarieven. Rabobank verwacht dan ook een krimp van de markt.”

Schaalgrootte
Kansen ziet de bank in de beloningstransparantie: “Klanten zullen meer producten bij één tussenpersoon afsluiten aangezien zij anders steeds opnieuw advieskosten betalen. Voor tussenpersonen ligt hier de kans om een totaalrelatie aan te gaan.” Wel is volume steeds meer noodzaak: “Schaalgrootte wordt belangrijker vanwege toenemende eisen en verdergaande digitalisering. Schaalgrootte is tevens noodzakelijk om alle vereiste specialismen in huis te hebben en om de klant een breed palet aan verzekeringen en andere financiële diensten te kunnen blijven bieden. Het is ook een zaak van voldoende inkoopkracht bij verzekeraars.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.