nieuws

10 dingen die robots beter kunnen

Branche 1203

Robotisering is het nieuwe buzzwoord onder toekomstkijkers, ook in de financiële dienstverlening. Maar op welke plekken komen robots het beste tot hun recht? Softwarebedrijf Unit4 zette tien routinetaken op een rij die rijp lijken voor robotisering.

10 dingen die robots beter kunnen

 

  1. Reisaanvragen
    Door een robot te koppelen aan het ERP-systeem en de kalender van het bedrijf, kan deze eenvoudig reisaanvragen van werknemers verwerken. De robot heeft de bestemming van de werknemer en de reden van de reis nodig, maar zou zelfs budgetaanvragen en aanbevelingen van eerdere businesstrips kunnen meenemen in de planning.
  2. Declaraties
    Een robot kan het declaratiesysteem automatiseren en aanzienlijk vergemakkelijken. Zo kan de robot naar aanleiding van de foto van een bonnetje automatisch herkennen wat voor declaratietype het is, welke beschrijving er bij hoort, welke datum, welk bedrag en ga zo maar door. Als de robot deze gegevens herkent en kan verwerken, is de volgende stap het zelfstandig opstellen van een declaratieoverzicht per maand of per project.
  3. Vrije dagen
    Een robot die out of office-verzoeken verzorgt zou in het meest ideale geval complete afwezigheidsverzoeken kunnen afhandelen. Wanneer de robot is aangesloten op het ERP-systeem of tijdmanagementsysteem van een bedrijf, kan deze eenvoudig verschillende vormen van afwezigheid verwerken, van betaald verlof tot een vrije dag vanwege een verhuizing. En de bot kan vervolgens een overzicht met de resterende vrije dagen verzorgen.
  4. Tijdregistratie
    Mobiele applicaties hebben door de jaren heen veel progressie gemaakt op het gebied van tijdregistratie, zodat werknemers steeds minder handmatig hoeven in te voeren. Toch zijn er nog steeds te veel verschillende devices of applicaties nodig. Een robot die is geïntegreerd in de tijdregistratie-applicatie zou je activiteiten en de bijbehorende tijdstippen eenvoudig kunnen registreren en verwerken. Daarnaast zou spraakherkenning tijdregistratie kunnen versimpelen; je zegt hoeveel uren je aan een project hebt besteed en de robot verwerkt het in het systeem.
  5. Urenregistratie en facturatie
    Door een inkloksysteem te ontwikkelen waarbij de telefoon van de werknemer in verbinding staat met sensoren op de werkplaats, kan het proces van het bijhouden van uren en facturen geautomatiseerd worden. Ook een gps-systeem kan uitkomst bieden, zodat de robot kan zien dat personeel uit huis is voor een gesprek bij een zakenrelatie. Zo hoeven medewerkers alleen nog taken te bevestigen, zoals de gewerkte tijd of het aantal overuren dat de robot heeft geregistreerd.
  6. Inkoop
    Een robot zou het inkoopproces kunnen stroomlijnen door te integreren met de bestaande applicaties of het ERP-systeem van het bedrijf. Door zich te baseren op terugkerende handelingen en bestellingen, kan de bot bepaalde bestellingen al klaarzetten. In het meest ideale geval kan dat robot het hele proces in zijn eentje afhandelen, van het bestellen en het traceren van de levering tot aan het betalen van de factuur.
  7. Persoonsgegevens
    Een robot kan dit werk uit handen nemen, door veranderingen te herkennen op het loonstrookje van de werknemer of andere bedrijfsgerelateerde content. De bot zou ook informatie kunnen verzamelen uit informatie die openbaar is, bijvoorbeeld via social media.
  8. Aantal vrije dagen en salarisinformatie
    Ook dit is een taak die volgens Unit4 rijp is voor robot-assistentie. Anders dan het hr-personeel binnen de organisatie, is een robot altijd beschikbaar voor je vragen op dat vlak. Dit zorgt ervoor dat de werknemer én de hr-medewerkers tijd besparen en dat de werknemer altijd zicht heeft op belangrijke zaken als het resterende aantal vrije dagen en salarisinformatie.
  9. Inloggegevens
    Het is al moeilijk genoeg om alle gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden voor onze persoonlijke zaken, laat staan voor de systemen en applicaties op het werk. Een robot kan helpen om dit proces dragelijker te maken, door bijvoorbeeld suggesties te doen voor een nieuw wachtwoord. Nog eenvoudiger én veiliger is een gesproken wachtwoord.
  10. Projectupdates
    Vorderingen van een project, tijdlijnen, doelstellingen en dergelijke zaken kunnen makkelijk door een bot gedeeld worden. Sterker nog: deze kan het huidige project vergelijken met soortgelijke voorgaande projecten en op basis daarvan suggesties doen. Door een robot de voortgangsrapporten te laten opstellen, kan er ook nog eens tijd worden bespaard.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.