nieuws

Particuliere verzekeringsklanten tevredener, zakelijke niet

Branche

Verzekeraars hebben in 2015 het voor elkaar gekregen om particuliere klanten tevredener te maken, blijkt uit klanttevredenheidsonderzoeken van het Verbond van Verzekeraars. Zakelijke verzekeraars doen het minder goed.

Particuliere verzekeringsklanten tevredener, zakelijke niet

Schadeverzekeraars scoorden het afgelopen jaar overall een rapportcijfer van 7,69 op het gebied van tevredenheid, en kleine stijging ten opzichte van de 7,67 van vorig jaar. Zowel nieuwe klanten (van 7,59 naar 7,66) als claimende klanten (van 7,91 naar 7,93) beoordeelden de schadeverzekeraars het afgelopen jaar beter. Datzelfde geldt voor levensverzekeraars, al liggen hun gemiddeldes wat lager. Over de hele kregen zij dit jaar een 7,17 als cijfer, waar dit vorig jaar een 7,00 was. Ook de nieuwe (van 7,40 naar 7,49) en claimende klanten (6,71 naar 6,83) waren tevredener.

Bij de zakelijke verzekeraars staat het er minder goed voor, vooral op het gebied van Leven. Dat rapportcijfer daalde van een 6,65 in 2013 en een 6,50 in 2013 naar een 6,32 over het afgelopen jaar. Op Inkomen ging het cijfer van een 7,09 naar een 7,03. Alleen de zakelijke schadeverzekeraars deden het beter met een minimale verbetering van 7,30 naar 7,31.

Individuele verzekeraars
De verzekeraars kregen individueel ook een rapportcijfer mee. Op het gebied van Leven kwam Monuta als beste uit de bus met een 7,7. Allianz scoorde met een 6,4 het minst. Bij particuliere schade ging het hoogste cijfer naar de Zeeuwse verzekeraar ZLM, dat een 8,5 binnenhaalde. Nationale-Nederlanden scoorde het laagst, maar had nog altijd een 7,3.

Op zakelijk gebied scoorden Centraal Beheer (Leven, 6,7), Generali en opnieuw Centraal Beheer (Schade, 7,5) en Interpolis (7,3) het beste. De laagste scores waren voor Avéro Achmea (Leven, 5,5), ASR (Schade 7,0) en NN (Inkomen, 6,8).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.