nieuws

André Vendrig: ‘Onderschat de onderstroom niet’

Branche

André Vendrig, algemeen directeur van Verheul, is stellig van mening dat een verzekeringsman/vrouw niet automatisch een risicomanager is en vice versa. “Om risico’s te beheersen, kun je een heleboel facetten vervatten in lijstjes en protocollen. Maar er is in elke organisatie ook een krachtige onderstroom die niet in scripts te vangen is. En juist daar kan een risicomanager of Ruimtemaker zijn meerwaarde tonen. Niet gericht op verzekeringen, maar met een brede blik op een onderneming en zeker met oog voor de zachte kanten. Die doen ertoe, meer dan heel veel mensen denken.

André Vendrig: ‘Onderschat de onderstroom niet’

Vendrig neemt deel aan de leergang De Ruimtemakers. Hij is te spreken over de invalshoeken die de leergang kiest om communicatief risicomanagement handen en voeten te geven.

Associaties, gevoel, betrokkenheid
In een van de sessies kwam het thema ‘Veranderdiagnose’ aan bod, met zogenoemde boven- en onderstromen. “Ik ben van huis uit bedrijfskundige. Mijn interesse ligt in bedrijfsmatige processen, hoe mensen in een organisatie met veranderingen omgaan, welke belemmeringen er zijn en hoe je die kunt wegnemen. Daarbij spelen associaties, gevoel, betrokkenheid een niet te onderschatten rol. Dat is die onderstroom die zo lastig grijpbaar is. Met De Ruimtemakers leer je die onderstroom wél blootleggen. Je leert hoe je met gesprekken achterhaalt hoe betrokken de medewerkers zijn, hoe je informatie gestructureerd boven water krijgt, bijvoorbeeld met handige softwaretools of andere praktische ‘gereedschappen’. Waardevol, omdat je heel concreet kunt laten zien waar de zere plek zich bevindt. Je helpt de ondernemer zo om de vinger erop te leggen en de pijn – het probleem of risico – weg te nemen of om te buigen in een kans.”

‘De behoefte is er’
“Voor de markt is communicatief risicomanagement nieuw”, beaamt Vendrig. “Je moet klanten erin meenemen. Ik denk overigens dat de behoefte er is, maar misschien nog latent. Deze groeit ongetwijfeld zodra ze weten waar het over gaat en wat een risicomanager ze kan bieden. Ik denk dat je dat heel duidelijk moet maken. Als ik nu aankom met ‘communicatief risicomanagement’ terwijl mijn klant denkt dat ik een verzekeringsoplossing kom bieden, wek ik de verkeerde verwachtingen. Je moet deze twee vakgebieden heel goed scheiden. Verzekeringen zijn wel een onderdeel van risicomanagement, maar tegelijkertijd zeer specialistisch.”
“Risicomanagement is veel breder. Het gaat over groeiambities van je klant, over hoe medewerkers daaraan kunnen bijdragen en welke risico’s zij vanuit hun eigen expertise zien. Als Ruimtemaker moet je ook vakvolwassen zijn. Je beweegt je immers als een bedrijfsadviseur door de onderneming van je klant, manifesteert je als procesmanager die klanten begeleidt, onderstromen peilt, dialogen aanjaagt, analyses structureert en de waarde van de ‘zachte kanten’ binnen een bedrijf onderzoekt. Want daarmee help je die klant bij het bereiken van zijn doelen. Dat maakt het vak anders dan dat van een verzekeringsspecialist.”

Ieder zijn specialisme
Bij Verheul hebben ze dan ook besloten dat de verzekeringsspecialisten blijven doen waar ze een kei in zijn: financieel adviseren. “De Ruimtemakers kunnen de verzekeringsspecialisten aanvullen, of zaken via een andere route ‘aanvliegen’. Ieder zijn specialisme dus, waarbij we wel gebruik maken van elkaars expertise. Daarmee verbreden we als kantoor onze adviesrol en kunnen we méér doen dan onze klanten verwachten.”

Volgens Vendrig moeten financieel adviseurs vooral adviseur blijven en niet een rol als Ruimtemaker ambiëren als ze zich daar niet voor de volle 100% op kunnen richten. Wat vindt u? We lezen het graag. Laat hieronder uw mening achter.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.