nieuws

‘Verzekeraars moeten goed nadenken over big data’

Branche

Het wordt tijd dat Nederlandse verzekeraars gaan nadenken over privacy, solidariteit en het sturen van gedrag. Dat stelt het Rathenau Instituut na onderzoek naar verzekeren in de datagedreven samenleving. Nederlandse verzekeraars blijken nog niet massaal bezig te zijn met big data. “Toch kunnen de verzekeraars maar beter snel gaan nadenken over wat nieuwe verzekeringsmodellen betekenen voor publieke waarden als privacy, solidariteit en het sturen van gedrag”, aldus het Rathenau Instituut.

‘Verzekeraars moeten goed nadenken over big data’

Het instituut dat regelmatig onderzoek doet naar de toepassing van technologie en wetenschap door bedrijven, interviewde onder andere specialisten bij meerdere verzekeraars en bij universiteiten. De onderzoekers verwachten dat de relatie tussen klant en verzekeraar verandert door het gebruik van big data. “Een voorbeeld is de autoverzekering. Verzekeraars experimenteren met een nieuw type verzekering waarbij de premie niet van de leeftijd maar van de rijstijl van de bestuurder afhangt. De nieuwe verzekering is op de persoon afgestemd en dat ondermijnt het tot nu toe gehanteerde principe van solidariteit”, stelt het instituut.

Rare situaties
De onderzoekers waarschuwen voor vreemde situaties als verzekeraars met big data aan de slag gaan. Zo experimenteren buitenlandse verzekeraars met premiekorting als je veel stappen verzamelt op je stappenteller. “Door een beloning te koppelen aan het aantal stappen geeft de verzekeraar een impliciet oordeel dat een rondje hardlopen een betere besteding van de avond is dan een bezoekje op de bank bij je familie. Verzekeraars moeten dus een zorgvuldige afweging maken hoe ze gedrag willen sturen”, schrijven de onderzoekers.

Onduidelijke premies
Verder benadrukt het instituut dat het toenemende gebruik van data uit verschillende bronnen ertoe leidt dat het voor klanten steeds onduidelijker wordt hoe premies tot stand komen. Verzekeraars zouden er, aldus de onderzoekers, goed aan doen om openheid te geven over welke data ze verzamelen en om klanten controle te geven over hun eigen data.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.