nieuws

Ladingdieven steeds creatiever

Branche

Criminelen worden steeds brutaler bij het kiezen van hun doelen. Dat blijkt uit een aantal spectaculaire kraken en diefstallen van de afgelopen jaren.  Preventieve maatregelen kunnen een groot verschil maken.  

Ladingdieven steeds creatiever

Het was rond middernacht toen twee ongemarkeerde beveiligde bestelwagens, die voor € 8,9 mln  aan horloges, juwelen en andere waardevolle spullen van Parijs naar Besançon vervoerden, stilhielden bij een tolstation op 170 km ten zuidoosten van de Franse hoofdstad. Vijftien mannen met machinegeweren doken op vanuit het niets, besproeiden de chauffeurs met een onbekend gas en trokken ze uit hun wagens voordat ze er als een haas vandoor gingen met hun buit.

“Criminelen gaan steeds beter voorbereid te werk”, zegt Benoît Chasseguet, marine manager for Continental Europe bij ACE. “Bij het incident bij het tolstation waren de bestelwagens niet voorzien van logo’s, en werden ze niet begeleid door gepantserde voertuigen. Het zouden evengoed de auto’s van een stel loodgieters kunnen zijn geweest. In het verleden zouden de dieven hun informatie van een betaalde insider hebben kunnen krijgen, maar tegenwoordig is het waarschijnlijker dat ze het logistieke systeem hacken om te zien wat er wanneer wordt vervoerd.”

Schadepreventie

“Het gebruik van GPS in voertuigen is inmiddels gemeengoed, maar het gebruik van ‘jammers’ door criminelen ook. Deze apparaten blokkeren het GPS-signaal en maken het voor criminelen mogelijk de vrachtwagen te laten ‘verdwijnen'”, vertelt Peter Kelderman, senior transportation risk manager bij ACE in Duitsland. “Om dit te omzeilen adviseren we het gebruik van extra GPS-apparatuur die in de vrachtwagen is verborgen. Als de truck wordt overvallen en het hoofdsignaal wordt verstoord, kan het voertuig nog steeds gevolgd worden.”

Omdat goederen niet alleen kwetsbaar zijn als ze onderweg zijn, kijkt ACE ook naar de beveiligingsmaatregelen die er op de locatie van de klant zijn getroffen, zoals bewakingscamera’s,
24-uursbewaking en alarmlijnen naar politiebureaus. “Een zeer ervaren team van overvallers komt vrijwel overal binnen”, zegt Chasseguet, “maar veel diefstallen kunnen worden voorkomen. Er kan niet veel gedaan worden tegen een schip dat vergaat in een storm, maar voor diefstal geldt dat preventieve maatregelen een groot verschil kunnen uitmaken. En minder claims zullen uiteindelijk leiden tot lagere premies.”

Ladingdiefstal

Op dit moment stijgt het aantal diefstallen van ladingen echter, en in de eerste helft van 2014 deed 90% van de gemelde incidenten in Europa zich voor in zes landen: Duitsland (134), Nederland (120), het Verenigd Koninkrijk (55), Italië (39), Frankrijk (31) en Rusland (22). De gemiddelde waarde van de gestolen ladingen per overval bedroeg € 250.000.

Vooral het gebied rond Parijs, de regio’s Lombardije en Campania in Italië, de haven van Rotterdam en de Duitse snelwegen zijn berucht. “Snelwegen spelen een zeer belangrijke rol”, vertelt Chasseguet. “In Europa zijn er maar weinig plekken waar chauffeurs veilig, binnen een omheinde omgeving, kunnen stoppen. Er zijn een aantal van die stopplaatsen in Duitsland en een paar in Frankrijk, maar als je kwetsbare goederen bij je hebt, dan zou je eigenlijk niet moeten stoppen. Dat betekent dat je met twee chauffeurs moet rijden, omdat een chauffeur volgens de EU-regels niet langer dan acht uur achter het stuur mag zitten.”

Maar zelfs als je op de snelweg rijdt, zijn waardevolle ladingen niet altijd veilig. Als chauffeurs hun cruise control op een constante snelheid van 90 km/u zetten, kunnen ze het slachtoffer worden van een nieuw type dief, die ze met dezelfde snelheid volgt voordat hij op een onbewaakt moment toeslaat.

Deze praktijk komt in Latijns-Amerika al veel voor, en Chasseguet denkt dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dit in Europa ook zo zal zijn. Afgelopen augustus vond er inderdaad al een dergelijke overval plaats op een snelweg in Duitsland. Een vrachtwagen met een lading  iPads en iPhones werd op de A61 ter hoogte van Mönchengladbach belaagd door dieven in een volgauto. Eén van de boeven klom door het zonnedak naar buiten, opende de deur van de vrachtwagen en haalde de dozen uit de laadruimte.

Creativiteit

“Dit type diefstallen doet zich vooral voor op lange, rechte wegen”, licht Chasseguet toe. “De chauffeur is misschien afgeleid door de radio, en minder alert dan normaal. Daarnaast zijn personenauto’s minder breed dan vrachtwagens, zodat de chauffeur ze in zijn achteruitkijkspiegel niet kan zien. De creativiteit die deze dieven aan de dag leggen, is verbazingwekkend.”

Die creativiteit is ook van toepassing op het type goederen waar ze zich in de afgelopen jaren op richtten. Waren eerder vooral sigaretten en alcohol een geliefd doelwit, nu zijn het vooral elektrische producten en luxegoederen, omdat die gemakkelijker van de hand gaan. Een buit van 500 luxe handtassen bijvoorbeeld, kan voor de bende die ze weet te verkopen, een winst opleveren van € 890.000. Dit was in april in Frankrijk het geval bij een diefstal uit de opslagplaats van een verpakkingsbedrijf dat voor Hermès werkt. Hoewel alle tassen binnen enkele dagen werden teruggevonden, gaat Hermès de beveiligingsmaatregelen bij het kleine familiebedrijf waar de diefstal plaatsvond, stevig onder de loep nemen.

Spectaculaire diefstallen

  • Paasweekend 2015: Een bende breekt in bij de Hatton Garden Safe Deposit in het diamantdistrict van Londen. Ze gebruiken zware boorapparatuur om door een 50 cm dikke muur van gewapend beton heen te boren. De buit bestond uit juwelen en andere waardevolle spullen met een geschatte waarde van € 280 mln. De politie arresteerde midden mei negen verdachten en ontdekte “een aanzienlijke hoeveelheid waardevolle goederen” in het huis van één van hen.
  • Februari 2013: Acht gemaskerde en als politieagent verklede mannen, gewapend met zware vuurwapens, knipten een gat in het hek rond vliegveld Zaventem en reden met twee busjes naar een tweemotorig vliegtuigje dat voorzien was van het politielogo. Het vliegtuig werd net geladen met een grote hoeveelheid edelstenen, afkomstig uit het World Diamond Centre in Antwerpen. Het werd met een buit van € 46 mln de grootste diamantroof uit de geschiedenis.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.