nieuws

Hans van der Noordaa: ‘De beste ceo’s zijn saai’

Branche

Nu de strijdbijl met DNB begraven is, kan Hans van der Noordaa echt verder met Delta Lloyd. Er is een hoop te doen. Solvency II bijvoorbeeld. Ook wacht een strategische heroriëntatie. En hij wil dat de raad van bestuur zich meer met de lange termijn bezig gaat houden. Dat zegt Van der Noordaa in een interview met am:magazine.

Hans van der Noordaa: ‘De beste ceo’s zijn saai’

De Delta Lloyd topman (sinds acht maanden aan het roer) laat in het interview weten dat er een dikke streep staat onder het bekende boetedossier. Hij is blij dat het achter de rug is. “Je moet niet met je toezichthouder voor de rechter staan. We hebben nu gezegd: we zetten een streep onder dit dossier, jongens, het is klaar nu. De uitdagingen zijn al groot genoeg zonder dat er een moeilijke relatie met de toezichthouder bestaat.”

Bravoureclub
Als gevolg van de uitspraak is het risicomanagement binnen Delta Lloyd aangescherpt en steviger neergezet. Betekent dat het einde van de ondernemende bravoureclub die Delta Lloyd altijd een beetje was? Hij zegt: “De passie en de energie moeten aan de voorkant zitten, aan de klantkant. Dáár moet het eraf spatten. Als het gaat om financieel en risico dan denk ik dat conservatisme en enige saaiheid goed zijn. Ik sprak twee weken geleden een Amerikaanse belegger, een Texaan, en hij zei: “Hans, transform it into utility plus.” Dat is een mooie gedachte. Delta Lloyd is natuurlijk geen gasbedrijf, maar lange termijn, stabiliteit en betrouwbaarheid zijn zeker ook voor ons van levensbelang. Dan ben je misschien wat saaier, maar dat vind ik helemaal niet erg. De beste bedrijven en de beste CEO’s zijn saai, die zie je nooit in de krant.”

Revolutie
Over de bij de halfjaarcijfers aangekondigde strategische heroriëntatie zegt hij: “Het wordt geen revolutie. Maar we hebben goed naar de markt gekeken en daar onze conclusies uit getrokken. Het gaat er eigenlijk om dat we onze klanten steeds meer helpen met het managen van onzekerheid. Daarvoor moeten we de klant wel beter begrijpen en we moeten dus dichter tegen die klant aankruipen. Daar betrekken we ook heel bewust het intermediair bij, wij zien het intermediair als businesspartner. We kunnen er met elkaar meer uithalen door proactiever in te spelen op wat de klant nodig heeft. Een van de uitdagingen voor alle pensioenspelers is bijvoorbeeld om deelnemers ervan te doordringen dat ze zelf de risico’s dragen als gevolg van nieuwe pensioencontracten. Eigenlijk is het een soort nieuwe zorgplicht.”

Doenerig
Van der Noordaa merkte bij zijn aantreden bij Delta Lloyd dat de raad van bestuur zich veel met praktische zaken bezighield. “Ik vind dat wij ons als bestuur meer met middellange- en langetermijnzaken bezig moeten houden. Je wilt graag uitrukken en het allemaal gaan doen, maar ik vind dat we de teams die aan ons rapporteren meer ruimte moeten geven zodat het bestuur zich kan bezighouden met de strategie. Er heerst hier een doenerige cultuur, een cultuur van aanpakken en dat is heel goed, maar als directie moet je opletten dat je de dingen doet die over drie tot vijf jaar relevant zijn. We hebben goede teams en goede directeuren. Daag ze uit, maak goede afspraken met ze, en laat dan dingen los.”

Het hele interview is te lezen in nummer 15 van am:magazine. Vandaag op de mat.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.