nieuws

Zomerserie (25): zeven vragen aan Roel van Dijk van ANVA

Branche

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De 25e in de serie is Roel van Dijk, directeur van ANVA.

Zomerserie (25): zeven vragen aan Roel van Dijk van ANVA

1. Wat doe jij in de zomer? Wordt er dan nog wel gewerkt?
“Ik heb mezelf en mijn gezin na een intensieve werkperiode ‘getrakteerd’ op een lange vakantie van ruim vier weken. Mijn alibi is ook dat onze zoon gaat studeren en het dus wellicht de laatste keer is dat hij met het gezin meegaat. We trekken met een camper door het zuidwesten van de VS en sluiten af met een paar dagen New York. We bezoeken nationale parken en steden en trekken langs andere bezienswaardigheden, zoals Area 51 – het walhalla voor ufo-believers – in de woeste leegte van Nevada. Een camper is perfect om de VS te ontdekken: veel kilometers maken en toch steeds je huis bij je hebben. Intussen wordt er bij ANVA uiteraard volop doorgewerkt. We zitten nog vol in de doorontwikkeling en uitrol van ANVA Elements en doordat het in de zomer relatief rustig is bij onze klanten is het een goede periode om te experimenteren met nieuwe werkmethodes en technologieën. De zomermaanden zijn voor ons juist een goede periode om extra stappen te zetten.”

2. Wat zou je na de zomer niet meer willen doen?
“Lastige vraag. Ik ben niet iemand die vakanties of een jaarwisseling nodig heeft om de bakens te verzetten. Voor de zomer hebben we al de lijn ingezet om onze ANVA Elements-strategie consequenter door te zetten. Dat is deels geïnspireerd door een audit waarbij we aan klanten en business partners hebben gevraagd om de uitvoering van onze strategie ten overstaan van al onze managers eens kritisch te beoordelen. Dat was een zeer inspirerende ervaring.”

3. Wat is je boodschap aan Jeroen Dijsselbloem?
“De dynamiek in de verzekeringssector is momenteel gigantisch. Nieuwe spelers op de markt dwingen de bestaande partijen om mee te gaan in nieuwe aanbiedingsmodellen en patronen. Toch verandert er effectief maar weinig. De overheid heeft weliswaar toegezegd om met nieuwe, vereenvoudigde wet- en regelgeving de sector in staat te stellen de omslag te maken naar een meer klantgerichte manier van werken, maar in mijn ogen verloopt dit niet snel genoeg. Ik zou de minister willen vragen de, overigens begrijpelijke, reflex om alles onder een vergrootglas te leggen zoveel mogelijk te onderdrukken. Innovatie vraagt om experimenten en daarbij kun je niet alles zo inkaderen dat fouten zijn uitgesloten.”

4. Als je het voor het zeggen had, wat zou je dan morgen meteen veranderen aan de verzekeringsbranche?
“Ik zou financieel adviseurs oproepen keuzes te maken. Wie, en vooral wat, willen ze zijn voor hun klanten? En heb je die keuze gemaakt, zorg er dan voor dat je je klant ook daadwerkelijk kent en hem op basis van die kennis optimaal kunt servicen. Het mes snijdt dan aan twee kanten: je kunt klanten daadwerkelijk op maat bedienen én je kunt commerciële kansen benutten die zo’n proactieve aanpak oplevert.”

5. Welk boek ga je lezen?
“Doordat we heel veel rond trekken, neem ik weinig tijd om eens lekker met een boek te gaan zitten. Ik lees vooral alles wat ik te pakken krijg over de streken en steden die we bezoeken, zoals de twee reisgidsen die we hebben meegenomen. Ik had me voorgenomen om ‘Reizen zonder John’ van Geert Mak te lezen. In dat boek maakt hij opnieuw de reis die John Steinbeck ooit maakte. De realiteit is dat ik nog niet ver gekomen ben.”

6. Van welk bedrijf zou de verzekeringsbranche wat kunnen leren?
“Als autoliefhebber trek ik graag parallellen met die branche: veel en snel veranderende regelgeving en gemiddeld ongezond lage marges. Ik kijk daarbij met veel bewondering naar bedrijven als Porsche en BMW. Zij horen bij de weinige merken die de al jaren durende crisis in de autobranche goed doorstaan en zelfs flinke groei realiseren en nieuwe markten betreden. Ze doen dat voornamelijk doordat ze durven te vertrouwen op de premiumstatus van hun merk en met lef inzetten op kwaliteit en innovatie en niet te vergeten ‘made in Germany’.”

7. Welke innovatie gaat de branche echt veranderen?
“De verschuiving van individuele naar communityverzekeringen. Er is een grote shift gaande van bezit naar gebruik. Denk aan auto’s, maar ook aan complete inboedels. Als er geen bezittingen zijn, wat moet je dan als particulier nog verzekeren? Er zal een transitie plaatsvinden van het verzekeren van situaties, zoals dat nu gebeurt, naar het verzekeren op basis van profielen. Waar woont iemand, welke auto rijdt hij, hoe leeft hij? Dat gaat vergaande consequenties hebben voor onze branche.”

Eerdere zomergasten staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.