nieuws

Rabobank komt voorlopig niet met computergestuurd advies

Branche

Rabobank is druk bezig met het inrichten en perfectioneren van een cross-channel hypotheekproces. Oriëntatie, service en beheer, het kan allemaal via diverse kanalen. Maar het middenstuk, het advies, dát blijft voorbehouden aan de lokale bank. Er komt voorlopig geen computergestuurd hypotheekadvies. Eerder was dat wel het plan. “Wij merken dat klanten toch graag hun advies op de bank krijgen.”

Rabobank komt voorlopig niet met computergestuurd advies

Dat zeggen Willem Oudijk (lead business change manager) en Joris Lange (business change manager) in een interview met am:magazine dat vandaag verschijnt. Zij zijn voor de Rabobank de mannen die verantwoordelijk zijn voor het Rabobank Hypotheekdossier dat vooralsnog vooral in de oriëntatiefase van het hypotheekproces wordt gebruikt.

Volgorde
Eerder gaf de Rabobank aan in 2017 met computergestuurd advies te zullen komen, advies met dezelfde kwaliteit als persoonlijk advies en niet te verwarren met execution only. Maar op die ambitie moeten Oudijk en Lange terugkomen. “2017 gaan we niet redden”, zegt Lange. Maar welk jaartal het dan wel wordt, dat weten ze niet. Oudijk: “We maken steeds onze keuzes in wat we aan het ontwikkelen zijn, en leggen nu het accent op het perfectioneren van oriëntatie. We kunnen niet alles tegelijk en het kan best dat de volgorde van ambities wijzigt. En als je dan weet dat klanten toch graag op de bank komen voor hun adviesgesprek, dan is computergestuurd advies niet meer onze eerste prioriteit.”

Standaardsituaties
Rabobank veegt het computergestuurd hypotheekadvies dus niet helemaal van tafel. “Wij denken nog steeds dat het mogelijk moet zijn om met een computer de antwoorden die de klant geeft te interpreteren. Je praat dan wel over de meer standaard adviessituaties. Er zijn klanten die dat uiteindelijk wel zullen willen. Alles wat mooi, eenvoudig en aantrekkelijk is, dat gaan klanten uiteindelijk gebruiken, is onze ervaring”, zegt Lange.

Vlees en bloed
Oudijk en Lange benadrukken dat computergestuurd advies de adviseur niet wegpoetst. “Ten eerste is het niet voor alle klanten geschikt. En ten tweede moet er in onze opinie áltijd een adviseur beschikbaar zijn wanneer de klant dat wil. Ook als je kiest voor online advies kan de klant toch even bevestiging willen van een mens van vlees en bloed. Online of computergestuurd advies is wat anders dan execution only. Wij zijn niet tegen execution only, er zijn vast klanten waarbij dat past. Als Rabobank willen we echter altijd een zorgvuldig, passend en volledig advies aanbieden. Risico’s van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid bijvoorbeeld, kun je in een adviessituatie toch beter onder de aandacht brengen.”

Joris Lange is een van de sprekers op het event am:hypotheken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.