nieuws

IG&H: ‘Verzekeraars springen niet in op online behoefte zakelijke markt’

Branche

Steeds meer bedrijven willen digitaal verzekeringsadvies en willen hun verzekeringen digitaal afsluiten. Toch spelen nog onvoldoende verzekeraars in op deze behoefte. Dat constateert IG&H Consulting & Interim in een trendonderzoek naar klantvoorkeuren en kanaal- en mediakeuzes bij financiële producten.

IG&H: ‘Verzekeraars springen niet in op online behoefte zakelijke markt’

In het trendonderzoek werden ruim 800 organisaties onderzocht. Daaruit bleek dat in drie jaar tijd het percentage bedrijven dat inkomensverzekeringen online afsluit met 23% is gestegen. Bij schadeverzekeringen is dit percentage met 19% gestegen. In 2013 sloot slechts 7% van de bedrijven inkomensverzekeringen online af. In 2014 steeg dit percentage naar 13% en in 2015 is het al 30% van de bedrijven die dit doet. “Opvallend is dat er vrijwel geen verzekeraar is met een online zakelijke propositie. Ook bestaat er nog geen serieuze zakelijke verzekeringsvergelijker, die we in de consumentenmarkt wel volop zien. Uit ons onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven hun klantreis (deels) online wil afleggen. Door het beperkte digitale aanbod zijn ze hiertoe echter niet in staat”, zegt Jan-Pieter van der Helm, Director bij IG&H Consulting & Interim.

Onafhankelijke adviseur
Ook blijkt uit het onderzoek dat het voor onafhankelijk adviseurs steeds moeilijker wordt om hun meerwaarde aan te tonen. Volgens IG&H kiezen bedrijven eerder voor hun bank of accountant om financieel advies bij in te winnen. In de zakelijke markt krijgt de adviseur minder waardering voor deskundigheid en digitale mogelijkheden dan de ‘huisbank’, concludeert het consultancybureau. “Voor meer dan de helft van de bedrijven is de bank of accountant het eerste aanspreekpunt bij financiële vragen”, zegt Van der Helm. “Slechts 17% ziet de onafhankelijk adviseur als belangrijkste aanspreekpunt.”

Digitaliseren
IG&H verwacht dan ook dat met name in de kleinzakelijke markt de rol van de onafhankelijke adviseur onder druk komt te staan. “De markt gaat steeds meer het karakter krijgen van een commoditymarkt, vergelijkbaar met de particuliere markt. Dit heeft een toename van zelforiëntatie, lagere mate van advies en meer zelf afsluiten tot gevolg”, zegt Van der Helm. Verzekeraars en adviseurs kunnen, volgens IG&H, hierop inspelen door hun klantprocessen en –interactie vergaand te digitaliseren en de online klantreis te volgen, zowel bij oriëntatie, advies als afsluiten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.