nieuws

Exporteren naar de VS

Branche

De Verenigde Staten zijn Europa’s grootste handelspartner, en goed voor net iets meer dan 18% van de totale EU-export. Maar vanwege de ingewikkelde wet- en regelgeving is het ook een van de meest uitdagende markten.

Exporteren naar de VS

Vorig jaar kwam het Oostenrijkse drankmerk Red Bull vanwege zijn slogan “Red Bull geeft je vleugels” in aanvaring met de strenge Amerikaanse wetgeving. Het bedrijf betaalde naar verluidt 13 miljoen dollar aan schadevergoeding nadat klanten een zaak tegen het bedrijf hadden aangespannen. Volgens hen overdreef de slogan de energieverhogende eigenschappen van het drankje. Europese bedrijven kunnen ontmoedigd raken door juridische processen zoals die tegen Red Bull, het strikte aansprakelijkheidsregime en de dreiging van schadevergoedingen. Maar ze kunnen er zelf veel aan doen om hun Amerikaanse activiteiten soepel te laten verlopen.

De eerste stap is te onderzoeken of er Amerikaanse standaarden gelden voor uw producten. Bewijs met documentatie dat u aan deze normen voldoet. Etikettering moet aan strikte eisen voldoen. Dit is van cruciaal belang omdat vermeende tekortkomingen in de VS al tot heel wat productaansprakelijkheidclaims leidden. Zo schikte Naked Juice, een dochteronderneming van PepsiCo een zaak waarbij de firma ervan werd beschuldigd ten onrechte te beweren dat sommige van zijn sappen en smoothies ‘volledig natuurlijk’ waren.

Connie Germano, casualty technical underwriting manager voor Continentaal Europa bij ACE laat vanuit Zwitserland weten: “Je moet je afvragen of je product werd ontwikkeld met de Amerikaanse markt in je achterhoofd. Is dat niet het geval, overweeg dan of er wijzigingen nodig zijn. Misschien hoeft dat niet, maar daar kun je niet zonder meer van uitgaan. Zorg ervoor dat je etiketten aan de normen voldoen, en ook dat eventuele veiligheidsonderdelen zijn aangebracht.”

Mark Roberts, casualty manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland bij ACE vertelt dat er van een Europees bedrijf verlangd kan worden dat ze verzekeringsdekking bieden aan distributeurs of verkooppunten van hun producten voor het geval er problemen met hun product ontstaan.

De contractuele relatie met dergelijke doorverkopers is echter zeer belangrijk Contracten moeten zodanig worden opgesteld dat ze ook bescherming bieden als de doorverkoper wijzigingen aan het product aanbrengt. “Je moet je aansprakelijkheid zover beperken dat je niet aansprakelijk gesteld kunt worden als je verkoper bijvoorbeeld het etiket wijzigt”, legt hij uit.

Nieuw handelsverdrag
Hoewel exporteren naar de VS een uitdaging kan zijn, is het een aantrekkelijke markt. Het nieuwe handelsverdrag waarover momenteel met de EU wordt onderhandeld, zou de zaken gemakkelijker kunnen maken. Om exporteurs te helpen, voeren organisaties als het Brusselse DIGITALEUROPE, dat de digitale industrie vertegenwoordigt, campagnes voor maatregelen zoals eenvoudig aan te passen e-labels en de standaardisering van productie-eisen.

“Het is een misvatting dat de VS een land van vrije mensen is, en er is minder bureaucratie en administratieve rompslomp”, zegt de communicatiemanager van DIGITALEUROPE Paul Meller. “Als een product geacht wordt veilig te zijn voor Europeanen, kun je er vrijwel zeker van uitgaan dat het ook veilig is voor Amerikanen. We zouden daarom graag gemeenschappelijke normen zien.”
Verzekeren in de Verenigde Staten
Hoewel er vaak gezegd wordt dat de VS verzekeraars zonder lokale vergunning toestaan, is dat niet altijd het geval (zie het ACE-rapport ‘Structuring Multinational Insurance Programmes: Challenges and solutions for international companies with US exposures’ In aanvulling op de federale wetten kunnen er per staat andere regels gelden. Samenwerking met lokale adviseurs is dan ook belangrijk.

Europese bedrijven dienen zich ook bewust te zijn van de toevoeging van de Terrorism Risk Insurance Program Reauthorization Act (TRIPRA). Voor elke verzekeringspolis ter dekking van Amerikaanse risico’s moet een extra formulier worden ingevuld waarop de vereiste premie voor TRPIRA-dekking vermeld staat. Als er niet aan deze voorwaarde wordt voldaan, lopen ondernemingen in geval van een terroristisch incident een groot risico.

Checklist VS-export
Voor bedrijven die naar de VS exporteren is het belangrijk om een productintegriteitsprogramma te voeren, gecombineerd met een defensieve strategie om met mogelijke rechtszaken om te gaan. De belangrijkste kenmerken van een dergelijke strategie kunnen de volgende zijn:

• Volg onderzoeksstandaards en voldoe aan de documentatievereisten;
• Documenteer alle in huis uitgevoerde risicobeoordelingen en testresultaten van producten;
• Zorg ervoor dat alle veiligheidsonderdelen gemonteerd zijn;
• Schakel een gespecialiseerde Amerikaanse juridische adviseur in;
• Houd u tijdens het productieproces strikt aan uw specificaties;
• Zorg voor waarschuwingslabels met uitgebreide informatie over mogelijke gevaren;
• Zorg ervoor dat waarschuwingslabels voldoen aan de wetgeving of industriële normen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.