nieuws

Examentraining (21): Wft Zorgverzekering

Branche

De Wft-examens doen al 1,5 jaar flink wat stof opwaaien in zowel de branche als in Den Haag. De examens vormen nog steeds een grote zorg voor adviseurs. Daarom biedt amweb samen met opleidingsinstituut Hoffelijk Financieel de helpende hand door wekelijks een volledig uitgewerkte casus aan te bieden. Daarnaast biedt Hoffelijk Financieel adviseurs gratis de mogelijkheid om extra te oefenen met nieuwe casussen en kennisvragen. De eerste 20 examentrainingen staan hier. Deze week een casus met vragen uit de module Wft Zorgverzekering.

Examentraining (21): Wft Zorgverzekering

Casus:
Onlangs heb je kennisgemaakt met vader Remco (41) en zijn dochter Vanessa (17). Remco is al een tijdje zelfstandig ondernemer en heeft een eigen trendy wijnbar in Rotterdam. De zaken gaan momenteel goed en hij is erg trots op zijn zaak. Hij is woonachtig in Delft, maar wil binnenkort verhuizen naar Rotterdam, zodat hij minder ver hoeft te reizen voor zijn werk. De laatste tijd maakt Remco veel werkuren en daar heeft hij de afgelopen tijd wat rugklachten aan overgehouden.

Vanessa, de dochter van Remco, werkt bij haar vader in de wijnbar. Ze zit nog op de middelbare school en wil graag een opleiding volgen om zo in de voetsporen te treden van haar vader.

Ook heb je Nico (64) ontmoet, de vader van Remco. Nico droomde er altijd al van om naar Spanje te emigreren. Daar heeft hij altijd hard voor gewerkt en gespaard. Onlangs heeft Nico de stap gezet om zich in Spanje te vestigen en hij huurt daar nu een woning. Nico leeft van zijn spaargeld en heeft zich gemeld bij een Spaans ziekenfonds.

Vraag 1
Zoals gezegd, is Remco erg druk met zijn wijnbar. Met verzekeringen heeft hij niet zoveel. Nu hij een vraag heeft waarom de acupunctuurbehandeling voor zijn rug niet is vergoed, belt hij boos met de adviseur.

Wat is de meest juiste reactie van de adviseur?
a. “Vervelend dat u dit niet begrijpt, maar helaas wordt deze behandeling niet vergoed.”
b. “Ik begrijp dat u boos bent omdat deze kosten niet worden vergoed. Laten we samen kijken wat er aan de hand is.”
c. “Volgend jaar moeten we de dekking voor u uitbreiden, zodat dit voor u wel gedekt is.”

Toetsterm
2a.2 Mondeling communiceren

  • De kandidaat is zakelijk, klantvriendelijk, effectief, onbevooroordeeld en respectvol.
  • De relevante informatie en de persoonlijke toelichting zijn correct, duidelijk en niet-misleidend en afgestemd op het begripsniveau van de klant.
  • Houdt rekening met sociaaleconomische en sociaal-culturele kenmerken van de klant.
  • Hanteert heftige klantemoties met empathie en strategie.

Vervolg casus:
Remco ontvangt een mailing van zijn zorgverzekeraar. Het aanbod in de mailing bestaat eruit dat hij met een aantrekkelijke korting een doorlopende reisverzekering kan afsluiten, die goed aansluit op zijn zorgverzekering. Aangezien zijn vader is geëmigreerd naar Spanje en hij hem daar geregeld wil opzoeken, is het een voor hem mogelijk interessante aanbieding.

Vraag 2
Remco belt zijn zorgverzekeraar, omdat hij graag meer informatie wil over deze reisverzekering. Wat zal een Adviseur zorgverzekeringen hierover tegen Remco zeggen?

a. “Ik zal u doorverbinden met mijn collega. Hij kan u hier alles over vertellen.”
b. “Deze dekking sluit heel goed aan op uw situatie. Zal ik het gelijk voor u in orde maken?”
c. “Goed dat u belt. Wilt u Europa- of werelddekking?”

Toetsterm
2b.1 Contact met (potentiële) klanten leggen

  • Proactief, is alert om (mogelijke) klanten te werven.
  • Onderkent de behoefte van de klant, zodat het goed vertaald kan worden in een passend advies.
  • Verwijst door als dat nodig is.

Vervolg casus:
Dochter Vanessa wordt over twee maanden achttien jaar en verheugt zich hier enorm op. Eindelijk op eigen benen! Ze is al op kamers gaan wonen en wil alvast al haar verzekeringen op orde hebben. Zo ook haar zorgverzekering.

Vraag 3
Vanessa heeft een afspraak gemaakt met een Adviseur zorgverzekeringen om een zorgverzekering af te sluiten. Vanessa heeft een kopie van haar paspoort meegenomen, want haar originele paspoort ligt nog in haar ouderlijke woning. Hoe reageert de adviseur op haar verzoek om een zorgverzekering af te sluiten?

a. “Dat kunnen we gelijk voor je in orde maken. De zorgverzekeraar heeft een acceptatieplicht. Goed dat je een kopie van je paspoort meegenomen hebt.”
b. “Dat kan helaas niet. Je bent jonger dan achttien jaar en dan ben je nog handelingsonbekwaam. Daarnaast moet ik ook het originele paspoort zien, een kopie is niet voldoende.”
c. “Omdat je nu op kamers woont, ben je handelingsbekwaam. We gaan jouw aanvraag in orde maken zodra ik je originele paspoort heb gezien.”

Toetsterm
2c.2 Identiteit klant controleren

  • Kandidaat controleert of hij de juiste persoon voor zich heeft en of de klant beschikkingsbevoegd en/of handelingsbekwaam is.
  • Kandidaat kan de klant begrijpelijk uitleggen waarom de gegevens nodig zijn.
  • Is alert dat juiste document(en) getoond worden, onderkent vervalsingen.
  • Raadpleegt, indien nodig, databestanden voor identiteitsverificatie.
  • Signaleert mogelijke onjuistheden en meldt dit volgens de procedure.
  • Bepaalt, in geval van stichting of vennootschap, vanuit KvK-informatie en/of statuten of de persoon tekenbevoegd is.

Vraag 4
Welke percentages zijn van toepassing op Remco en Vanessa inzake inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorg? Wat is juist? Ga er bij de beantwoording vanuit dat Vanessa inmiddels achttien jaar is. Er zijn meerdere antwoorden juist.

a. Voor Remco geldt een percentage van 6,95%
b. Voor Remco geldt een percentage van 4,85%
c. Voor Vanessa geldt een percentage van 2,95%
d. Voor Vanessa geldt een percentage van 4,85%
e. Voor Remco geldt een percentage van 2,95%
f. Voor Vanessa geldt een percentage van 6,95%

Toetsterm
1g.5: De kandidaat kan aan de klant de opbouw van de premie op een zorg- en ziektekostenverzekering uitleggen.

Vraag 5
Nico bereikt binnenkort de AOW-gerechtigde leeftijd en heeft recht op zijn Nederlands pensioen. Hij vraagt of er iets verandert met betrekking tot zijn zorgverzekering.

Wat vertelt de Adviseur zorgverzekeringen?

a. Nico ontvangt pensioen uit Nederland. Hij zal een bijdrage aan het Zorginstituut gaan betalen voor zijn Spaanse woonlandpakket.
b. Er verandert niets. Nico blijft verzekerd bij het Spaanse ziekenfonds en betaalt daar ook premie aan.
c. Er verandert niets. Nico blijft particulier verzekerd voor zorg.

Toetsterm
1j.2: De kandidaat kan de consequenties van de wijzigingen uitleggen.
1j.3: De kandidaat kan het belang van tijdige melding van wijzigingen beschrijven.

 

Banner Hoffelijk Antwoorden

Banner Hoffelijk Meer oefeningen

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.