nieuws

Aegon wil met nieuwe campagne directer het ‘oor’ van Nederland vragen

Branche

Met een nieuwe campagne, gestoeld op onderzoeksresultaten die eind vorige week bekend gemaakt werden, wil Aegon zichzelf neerzetten als een menselijk bedrijf, dat beter de klant zelf weet te bereiken. Otto van der Harst, Directeur Communicatie bij de verzekeraar, licht de campagne in gesprek met Adformatie toe.

Aegon wil met nieuwe campagne directer het ‘oor’ van Nederland vragen

In de eerste commercial is de ‘hoofdrol’ voor een Aegon-envelop, die niet geopend wordt door een klant en een kleine rondreis maakt. De envelop staat voor het uitstelgedrag van mensen, als het gaat om financiële post. Aegon hoopt daar verandering in te brengen door duidelijker, maar ook directer, in contact te komen met zijn klanten. Van der Harst: “We willen mensen helpen, met kleine stapjes, om zelf de regie te voeren over hun financiën. Het is allemaal niet zo vreselijk moeilijk; mensen zien vaak als een berg op tegen het regelen van financiële zaken en schuiven het voor zich uit. Daar spelen we op in. Die envelop is in het leven van mensen echt het ding dat je op een stapel ziet verdwijnen en waarvan je denkt die maak ik nog wel eens open.”

Van der Harst vertelt dat Aegon de omslag probeert te maken van een bedrijf dat contact onderhoudt via de tussenpersoon naar een verzekeraar die ook een direct aanspreekpunt kan zijn voor de klant. Aegon zoekt meer ‘direct het oor’ van de consument, zoals Van der Harst het verwoordt. “Waar we traditioneel, en nu nog, met tussenpersonen veel werk verzetten, willen we ook direct aanspreekpunt zijn en kunnen praten met klanten op een manier waarvan zij denken: oké, ze begrijpen me een beetje.”

Goed gedrag
Van der Harst erkent dat er richting de consument nog de nodige vertrouwensissues overwonnen moeten worden: “Dat zal je moeten overkomen door je goed te gedragen, en daar doen we alles aan.” Die intentie is er, blijkt uit de woorden van de communicatiedirecteur: “Wij moeten nooit meer producten verkopen die we zelf niet begrijpen, maar daarnaast moeten we ook meer vertellen wat we allemaal doen. We gaan tools en producten aanbieden waarmee mensen relatief eenvoudig overzicht en inzicht krijgen in hun financiële situatie en daar iets mee kunnen. Op de website pushen we niet alleen maar nieuwe producten, we vermelden er ook de plussen en de minnen bij: waarom zou je dit product wel moeten nemen, en waarom zou je het niet moeten willen. Mensen zijn zo langzamerhand wijs genoeg om zelf hun afwegingen te kunnen maken.”

Jan Driessen
De nieuwe directeur, Van der Harst zit ongeveer een jaar bij Aegon, vertelt ook hoe het is om Jan Driessen, inmiddels onder meer columnist voor am:, op te volgen. “Ik denk dat Jan in de crisisachtige sfeer waarin het bedrijf verkeerde rondom de woekerpolissen en de staatssteun een enorm krachtige rol heeft gespeeld, in de actieve woordvoering. En hij heeft als geen ander laten zien hoe je sponsoring kunt inzetten voor een groot merk. Dat bijna alle Nederlandse bedrijven in navolging van Aegon 1% van hun totale sponsoringbudget aan de gehandicaptensport geven, is aan zijn inspiratie te danken. Ik ben veel meer als een merkenman binnengekomen, met een uitgesproken idee over de tonaliteit en de orkestratie van alle verschillende touch points, waarbij gekochte communicatie en free publicity op een goede manier met elkaar verbonden worden.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.