nieuws

Zomerserie (8): zeven vragen aan Judith Scherrenberg van Edmond Halley

Branche

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De achtste in de serie is Judith Scherrenberg, managing partner van Edmond Halley Pensioenmanagement en collegelid bij het CDFD.

Zomerserie (8): zeven vragen aan Judith Scherrenberg van Edmond Halley

Wat doe jij in de zomer? Wordt er dan nog wel gewerkt?
“Ik doe iets rustiger aan, maar ik ruim wel mijn bureau op. Achterstallige klusjes, dingen die ik al weken had moeten doen, schrijven van artikelen en blogs en ’s avonds net even wat eerder naar huis. Ik heb dan ook even de ruimte om creatief na te denken over nieuwe opleidings- en bedieningsconcepten die aansluiten bij de vraag die ik de afgelopen maanden in de markt tegen ben gekomen.”

Welke noodzakelijke Wft-diploma’s heb je al gehaald?
“PE-Plus pensioen.”

Wat is je boodschap aan Merel van Vroonhoven?
“Ik heb het beeld dat de markt aan het professionaliseren is. Dat betekent dat kantoren vaak kiezen of gekozen hebben om zich te specialiseren op enkele gebieden, zoals bijvoorbeeld hypotheken en schadeverzekeringen, of pensioenen en vermogen. Ze stoppen dus ook met activiteiten. Je ziet daardoor dat kantoren met verschillende beroepskwalificaties met elkaar gaan samenwerken. Ik zou het een goede ontwikkeling vinden om het doorverwijzen van leads tussen professionele partijen eenvoudiger te maken en niet meer als bemiddelen te zien. Doorverwijzen en het kennen van je eigen grenzen, past goed in het professionele gedrag en als de meesten dit vanuit professionaliteit oppakken, mag dit wel worden beloond.”

Als je het voor het zeggen had, wat zou je dan morgen meteen veranderen aan de verzekeringsbranche?
“Ik zou het prachtig vinden als klant centraal ook echt klant centraal zou zijn. Je ziet nog veel te veel proces centraal.”

Welk boek ga je lezen?
“Hyddenworld van William Horwood. Dit is een schrijver uit Oxford die prachtig Engels schrijft en de dierenwereld gebruikt als allegorie om het soms ‘bijzondere’ gedrag van mensen te beschrijven.”

Van welke industrie/welk bedrijf zou de verzekeringsbranche wat kunnen leren?
“Van de autoindustrie/Scania. Deze bedrijfstak heeft gedwongen door de economische crisis, processen lean en mean gemaakt en productinnovaties doorgevoerd. Daarmee zie je de winsten, omzet maar vooral ook de duurzaamheid enorm toenemen.”

Welke innovatie gaat de branche (binnen jouw werkgebied) echt veranderen?
“Ik droom van een financiële wereld waarin startende werknemers op Wft-niveau instromen en vervolgens via een systeem van leermeester-gezel het vak in de praktijk echt leren. Vervolgens zou de gezel zijn/haar proeve van bekwaamheid bij aantoonbaar voldoende functioneren kunnen afleggen en door kunnen groeien naar leermeester. De eisen (kennis, vaardigheden en competenties) waaraan de leermeester moet voldoen én de proeve moeten dan wel goed geborgd zijn. Ik denk dat een dergelijk systeem een wezenlijke bijdrage kan leveren aan klantcentraal functioneren.”

De andere zomergasten staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.