nieuws

Zomerserie (7): zeven vragen aan Jan Pieter van der Helm van IG&H

Branche

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De zevende in de serie is Jan Pieter van der Helm, director finance bij IG&H.

Zomerserie (7): zeven vragen aan Jan Pieter van der Helm van IG&H

1. Wat doe jij in de zomer? Wordt er dan nog wel gewerkt?

“In de zomer werk ik, maar nu ben ik lekker met vakantie. Liefst vroeg in het seizoen. Dan is alles nog relatief rustig als ik weer terug kom en kan ik een mooie aanloop nemen voor de eindsprint in september – december.

2. Wat is je boodschap aan Jeroen Dijsselbloem?

“Ga zelf even lekker op vakantie naar Griekenland. Het mes snijdt aan twee kanten: lekker ontspannen en ook eens goed met de man op de straat praten daar. Helpt vast om wat te relativeren. Maar pak vooral je rust, je hebt het verdiend.”

3. Als je het voor het zeggen had, wat zou je dan morgen meteen veranderen aan de verzekeringsbranche?

“Stoppen met negatief terugkijken en focus op positief vooruitkijken. Er gaat zoveel goed en er liggen nog zoveel veranderingen in het verschiet. Ik loop inmiddels 20 jaar rond in de sector. De laatste 5 jaar is er veel meer veranderd dan de eerste 15 jaar. Heerlijk die dynamiek! Las in het boek van Steven van Belleghem nog een mooie uitspraak voor aan de muur: ‘een bedreiging is een opportuniteit die je te laat hebt gezien’. Breng daar maar eens wat tegenin.”

4.Welk boek ga je lezen?

“Ik heb net het boek When Digital Becomes Human van Steven van Belleghem uitgelezen. Geweldig inspirerend. Vond hem ook weer erg sterk op het Innosurance congres. En ik ga zo beginnen aan een heerlijke thriller van Harlan Coben. Altijd goed.”

5.Van welke industrie/welk bedrijf zou de verzekeringsbranche wat kunnen leren?

“Tja, hoe kan het ook anders als je op vakantie bent: we kunnen als sector iets leren van de horeca. Zo klantgericht als bijvoorbeeld een goed hotel is. Iedereen is oprecht bezig met één centraal doel: zorgen dat de gast een onbezorgd en onvergetelijk verblijf heeft (dat hij vervolgens graag deelt op de sociale media natuurlijk).”

6.Welke innovatie gaat de branche (binnen jouw werkgebied) echt veranderen?

“De sensor. Ik ben ervan overtuigd dat over een aantal jaar in vrijwel alle gebruiksvoorwerpen en op of in ons eigen lichaam sensoren zitten. Deze gaan ons van een schat aan informatie voor zien waarmee we eindelijk producten en diensten op basis van bijvoorbeeld gebruik en gezondheid kunnen gaan ontwikkelen. Ik voorspel dat de verzekeringssector hiermee een doorslaggevende rol kan gaan spelen in het bewuster en gezonder maken van mensen.”

7.Wie wil je op vakantie echt niet tegenkomen?  

“Mijn collega’s. Ik ben dol op ze, maar ik vind het best lastig om even helemaal los te komen van werk. En het verzoek van amweb om een bijdrage aan deze zomerspecial te leveren helpt hier ook niet bij natuurlijk. Ik ga nu weer lekker een duik in de zee nemen. Nog één weekje vakantie voor de boeg.”

De andere zomergasten staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.