nieuws

Zomerserie (10): zeven vragen aan Natasja Naron (Gabriël)

Branche

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De tiende in de serie is Natasja Naron, directeur van Gabriël Financiële Bescherming.

Zomerserie (10): zeven vragen aan Natasja Naron (Gabriël)

1. Wat doe jij in de zomer? Wordt er dan nog wel gewerkt?
“Ik vind het leuk om mensen te helpen. Het hele jaar door. Van ontspanning kan ik ook genieten, maar tijd voor ontspanning pak ik gedurende het hele jaar, niet alleen in de zomer.”

2. Welke noodzakelijke Wft-diploma’s heb je al gehaald?
“Alleen nog maar Wft-Hypotheken. Die had ik al gepland voordat bekend werd dat de einddatum is uitgesteld tot 1-1-2017.”

3. Wat is je boodschap aan Jeroen Dijsselbloem?
“Pas de arbowetgeving aan zodat een werkgever gestimuleerd wordt of verplicht wordt gesteld om zoveel mogelijk te doen aan de ontwikkeling en werkvreugde van de werknemers, maar waarbij er ook meer vrijheid komt om arbeidsvoorwaarden te verslechteren of een werknemer te ontslaan als die langdurig onvoldoende functioneert of als het financieel slecht gaat met het bedrijf. Hierdoor worden werknemers meer gestimuleerd om zich beter in te zetten, lijden goede werknemers niet onder de slechte en kunnen bedrijfskosten eerder omlaag wat een faillissement zou kunnen voorkomen.”

4. Als je het voor het zeggen had, wat zou je dan morgen meteen veranderen aan de verzekeringsbranche?
“We kennen tegenwoordig een eed/belofte waarin we prachtige dingen beloven, zoals het klantbelang centraal stellen. Ik zou dit veel verder willen doorvoeren dan alleen het eenmalig nazeggen van een tekst. Om dat te bereiken moet naar mijn idee alle wetgeving gericht zijn op volledige nakoming hiervan en moet er veel meer vrijheid en verantwoordelijkheid gelegd worden bij de mensen die werkzaam zijn in de verzekeringsbranche. De afgelopen jaren zijn er gelukkig ook goede ontwikkelingen geweest op dit gebied, maar er is ook regelgeving gekomen die resulteert in verlaging van het klantbelang centraal stellen. Die wetgeving zou ik dan graag morgen weer afschaffen en ik zou nieuwe stimulerende maatregelen starten. Waaronder maatregelen die positief handelen belonen.”

5. Welk boek ga je lezen?
“Om een goede balans te houden tussen ontspanning en betekenisvol leven, lees ik graag twee boeken tegelijk. Ieder hoofdstuk wissel ik ze af. Een roman of thriller voor de ontspanning en bijvoorbeeld een managementboek dat me inspireert om de betekenis van mijn leven te verhogen.”

6. Van welke industrie/welk bedrijf zou de verzekeringsbranche wat kunnen leren?
“Een paar weken geleden ging ik op een vrijdagochtend naar de kapper bij ons in de buurt. Het was er hartstikke druk. De prijs was er ook niet bepaald laag, voor de helft van wat zij rekenen kan je bij andere kappers je haar ook wel korter krijgen. Zit er dan echt zoveel kwaliteitsverschil in hoe je die schaar gebruikt? Ik betwijfel het. Wat zeker wel verschil maakte, was dat ik een heerlijk kopje thee kreeg. In een prachtig glas met echte kruidenthee. Met een schaaltje met lekkere chocolaatjes erbij. De inrichting van de zaak was echt grandioos en alle medewerkers waren uiterst vriendelijk. Volgens mij is het relatief eenvoudig te regelen om ook als financiële dienstverlener te zorgen voor een frisse inrichting, een warm onthaal en betere koffie/thee met lekkere koekjes en chocolaatjes erbij.”

7. Welke innovatie gaat de branche (binnen jouw werkgebied) echt veranderen?
“Het stimuleren van een werkwijze die gericht is op het helpen van mensen. Onze branche kenmerkt zich nog zo door werkwijzen die gericht zijn op het voldoen aan regeltjes. Terwijl regels een middel zouden moeten zijn, niet een doel.”

Eerdere zomergasten staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.