nieuws

‘Klant doet vaak niets na gratis oriëntatiegesprek’

Branche

Tussen de 22% en 47% van de consumenten onderneemt geen verdere actie na een gesprek met een financieel adviseur. Dat blijkt uit onderzoek van GFK in opdracht van Legal & General. De verzekeringsmaatschappij vindt dat de hoge percentages reden zijn voor nadere bezinning.

‘Klant doet vaak niets na gratis oriëntatiegesprek’

De hoge percentages baren Arno Dolders, algemeen directeur Legal & General, zorgen en hij kan zich niet voorstellen dat het allemaal consumenten zijn waarvan de adviseur heeft vastgesteld dat alles in orde is. “Schrikt men terug voor de kosten? Of verwacht men van de adviseur dat deze toch na het gesprek meer actie neemt? Of kunnen de gesprekken beter afgesloten worden, waardoor meer klanten die acties nemen die voor hen relevant zijn? Ik weet het niet, maar ik denk wel dat het zinvol is om hier meer onderzoek naar te doen. Want dit hoge percentage van klanten die niet in actie komen, lijkt niet in het belang van de klanten zelf en is zeker niet in het belang van een gezond bedrijfsmodel van de adviseurs”, zegt Dolders.

Ook vroeg GFK of mensen liever direct betalen of gespreid betalen voor een adviseur. Afhankelijk van de productgroep koos 31% tot 47% van de consumenten voor een eenmalige betaling. Een iets hoger percentage koos voor een gespreide betaling (36% tot 42%). De overige consumenten maakten geen keuze. “Invoering van een systeem van gespreide betaling vraagt van het intermediair een stuk voorfinanciering. Bij veel kantoren was die ruimte er de afgelopen jaren gewoonweg niet. Nu de economische situatie langzaam maar zeker beter wordt, kan ik mij voorstellen dat kantoren voor bepaalde klanten deze faciliteit toch aanbieden. De behoefte is groot en het zal leiden tot een verdere klantbinding”, aldus Dolders.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.