nieuws

INTERVIEW. Figlo: ‘Robo-advies wordt belangrijkste partner van de financieel adviseur’

Branche

Hoewel robo-advies momenteel nog in de kinderschoenen staat, geloven Nathan Brouwer, manager Enterprise Account Executive bij Figlo en Jan van Lierop, manager Enterprise Business Development bij Figlo, dat gerobotiseerd financieel advies groot zal worden. Momenteel wordt robo-advies voornamelijk gebruikt in de Verenigde Staten voor vermogensadvisering. “Over twee à drie jaar zullen we op een heel ander punt staan dan nu en zal robo-advies veel taken van de adviseur ondersteunen of gedeeltelijk hebben overgenomen”, zegt Van Lierop in een gesprek met am.

INTERVIEW. Figlo: ‘Robo-advies wordt belangrijkste partner van de financieel adviseur’

Figlo levert software voor financieel overzicht, inzicht en advies aan banken, verzekeraars en financieel adviseurs. Eind september 2014 werd het bedrijf overgenomen door de Amerikaanse softwareontwikkelaar Advicent waardoor Figlo nu ook zijn platform levert in een belangrijk deel van de Noord-Amerikaanse markt. Brouwer en Van Lierop constateren dat de vraag naar robo-advies in de Verenigde Staten momenteel een echte trend is. “In de VS zijn mensen veel meer zelf verantwoordelijk voor hun pensioen en verzekeringen. Alle middelen om mensen zelf in staat te stellen hun financiële zaken te beheren zijn enorm in trek. Ze moeten ook meer hun eigen zaken regelen omdat er minder sociale en collectieve voorzieningen zijn”, vertelt Brouwer.

Robo-advies niet alleen voor adviseur
Robo-advies vormt een uitkomst voor zowel adviseurs als de consument volgens de mannen van Figlo. Van Lierop: “De klant krijgt veel meer een uitvoerbare rol in het proces waardoor hij overzicht en inzicht krijgt. Daarvoor moet de klant nu nog naar de adviseur. Het is zonde dat een hoogopgeleide adviseur rond de 50% van zijn tijd kwijt is om de schoenendoos van de klant te configureren.” Daarbij komt, voegt Brouwer toe, dat robo-advies ook de adviseur enorm van dienst kan zijn. “Het voordeel van zo’n portal is ook dat de adviseur precies kan zien wanneer de klant geholpen moet worden. Zodra er een bepaalde ontwikkeling is kan hij de klant op de hoogte brengen en verder helpen. Je kan dan veel meerwaarde bieden aan de klant”, aldus Brouwer.

Van Lierop denkt wel dat het aantal traditionele adviseurs zal afnemen als consumenten in de gelegenheid worden gesteld zelf meer en makkelijker financiële zaken te regelen. “Het is gewoon een gegeven dat het werk van de adviseur steeds meer afhankelijk zal worden van technologie. De vijver is klein en het aantal adviseurs zal dus worden uitgedund”, zegt Van Lierop. Toch denkt hij niet dat er in de toekomst geen werk meer zal zijn voor het intermediair. “Het aantal adviesuren zal inderdaad afnemen, maar het aantal mensen dat in de toekomst vragen zal stellen over hun pensioen zal in rap tempo toenemen. De gemiddelde Nederlander heeft nog het vertrouwen dat alles goed is geregeld omtrent zijn pensioen, maar er komt een moment dat de consument beseft dat dit niet het geval is. Zij zullen dan zeker de weg vinden naar een adviseur”, aldus Van Lierop.

Koppelen van data
Toch moeten er volgens Brouwer en Van Lierop in Nederland nog grote stappen worden gezet, wil het robo-advies groter worden. “Technisch is er van alles mogelijk alleen juridisch gezien zijn er nog veel problemen. Zo is het in de Verenigde Staten al vastgesteld dat de data van de mensen zelf zijn en niet van de bedrijven die de gegevens opslaan. Ook is het veel eenvoudiger om financiële data beschikbaar te stellen aan partijen die de consument zelf selecteert”, legt Van Lierop uit. Volgens Brouwer zou juist de overheid een rol moeten spelen in het faciliteren van data. “Momenteel zijn er verschillende instellingen die werken met robo-advies zoals Aegon en Rabobank. Toch heeft de consument er uiteindelijk echt wat aan wanneer er één platform komt waar de consument al zijn data kan vinden en niet alleen de data van één partij. Ik zou als consument graag een dashboard hebben dat door de overheid gefaciliteerd wordt”, stelt Brouwer.

De toekomst
Volgens de mannen van Figlo is het nu slechts wachten op zo’n platform. “De ontwikkelingen van zo’n platform nemen vaart de komende vijf jaar. Het is ook niet de vraag of het er komt, maar wanneer. Er zijn voldoende initiatieven op dit vlak. Kijk bijvoorbeeld eens naar Qiy en Pensioenlab”, zegt Van Lierop. Brouwer en Van Lierop verwachten dan ook dat het robo-advies over twee à drie jaar veel verder zal zijn. In Amerika werken momenteel 250.000 adviseurs met het systeem van Figlo. In Nederland werkt volgens Van Lierop inmiddels ruim 40% van financieel adviseurs met Figlo. “Wij zien nog veel mogelijkheden om ook hier verder door te groeien”, aldus Van Lierop.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.