nieuws

Bijna helft verzekeraars doet te weinig met big data

Branche

Bijna de helft van de verzekeraars maakt te weinig gebruik van big data. Dat geven verzekeraars zelf aan in een onderzoek van Capgemini Consulting over big data. Dat zit hem vooral in de focus van het datagebruik

Bijna helft verzekeraars doet te weinig met big data

Verzekeraars vergeten voornamelijk de optie om big data te benutten om de klantervaring te verbeteren. De focus ligt meestal op het opsporen van frauduleuze claims en het verbeteren van de eigen winstgevendheid. In het onderzoek geeft 33% van de verzekeraars aan dat dat laatste de topprioriteit is bij het gebruik van big data. Het verbeteren van de ‘customer experience’ is voor maar 12% van het grootste belang.

Volgens Capgemini slaan verzekeraars met deze verkeerde focus de plank behoorlijk mis, zeker gezien de lage klanttevredenheid in de branche. Er liggen volgens het consultancybureau namelijk de nodige kansen in het gebruik van big data. Capgemini noemt een aantal van die kansen: persoonlijke prijsstelling, klanten belonen voor goed gedrag, het verbeteren van de klantenservice, de online beleving van de klant verbeteren, extra services met toegevoegde waarde aanbieden en nieuwe klantsegmenten ontdekken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.