nieuws

ADV FlexFront: ‘Meer toewijding door specialisatie’

Branche

Onbegrip alom toen serviceprovider FlexFront eind vorig jaar brak met elf van de veertien hypotheekaanbieders waarmee het op dat moment zaken deed. Die keuze heeft het bedrijf uit Nieuwegein echter geen windeieren gelegd, betoogt oprichter Antoinette Kalkman. “Met alleen maar generalisten in de markt maak je het onderscheid niet.”

ADV FlexFront: ‘Meer toewijding door specialisatie’

 

Hoe heb jij de rol van serviceproviders de afgelopen jaren zien veranderen?
“Een jaar of wat geleden waren serviceproviders nog de risee van de branche. We stonden bekend als premiejagers en dozenschuivers. Door het provisieverbod kwam er een einde aan de betaling van het intermediair door de aanbieders. Voor een aantal aanbieders was dat aanleiding om alles aan te grijpen om ons ook maar niet te betalen voor verrichte diensten, terwijl dat op basis van outsourcing overeenkomsten best mogelijk is. De algemene gedachte was dat je die extra laag van serviceproviding uiteindelijk toch niet mee nodig had. Dat is voor ons reden geweest om de samenwerking met een hoop aanbieders uit ons assortiment te stoppen.”

En hoe hangt de vlag er nu bij?
“Je merkt dat aanbieders nu toch weer onze kant op kijken. De hypotheekomzet klotst weer aardig tegen de plinten aan, terwijl er door reorganisaties aan de kant van de aanbieders de afgelopen jaren de nodige kennis en kunde is verdwenen. Ook zijn er nieuwe partijen, zoals MUNT en Lloyds, die echt een distributiepartner nodig hebben om veelal gelimiteerde fundingsbudgetten tijdig en onder de goede voorwaarden weg te krijgen.”

Ben je dan als serviceprovider niet al te zeer een aanvraagdesk geworden?
“Nee, wij zijn heel duidelijk meer dan dat. Neem een partij als MUNT Hypotheken, voor wie wij met onze aangesloten kantoren en onze verwerkingsfabriek Firstbrick heel veel werk verrichten. Binnen no time hebben zij een marktaandeel van 5% bereikt, in 9 maanden tijd een omzet van € 1 miljard. Dat werkt alleen als je behalve goede voorwaarden ook een excellente en efficiënte service biedt. MUNT Hypotheken heeft er bewust voor gekozen om heel veel te outsourcen. Sta je goed in de rente, heb je veel omzet tegen een vaste vergoeding per verrichting. Val je even buiten de lijstjes, dan heb je die kosten ook niet. Veel variabele en weinig vaste kosten, welke ondernemer wil dat nou niet? Zeker in een pieken en dalen markt als hypotheken. Ik zit nu al twintig jaar in deze markt en het is altijd hollen of stilstaan geweest.”

Wat kunnen jullie voor het intermediair betekenen?
“Het hele proces rondom het aanvragen van een hypotheek is veel transparanter geworden en ook het intermediair wordt daar op afgerekend. Een advies bieden met goede voorwaarden en prijs is één ding, maar het kunnen bieden van goede service en snelheid draagt ook bij aan de marketingkracht van het intermediair. Natuurlijk kun je proberen om zelf een aanstelling te krijgen bij een aanbieder, of je sluit aan bij een franchiseorganisatie waarbij je sowieso een forse maandelijkse fee betaalt. Dan lijkt het mij bedrijfseconomische slimmer om je aan te sluiten bij een serviceprovider waarbij je alleen betaalt voor verrichte diensten en met wie je ook nog eens kunt sparren. Een hypotheek blijft immers mensenwerk.”

Bij jullie heeft die adviseur wel slechts de keuze uit drie aanbieders…
“Ik denk dat wij op termijn heus wel weer richting zes aanbieders zullen gaan, maar eerlijk gezegd zie ik het er niet meer van komen dat wij twaalf partijen op de plank hebben liggen. Het aanbod van FlexFront is erop gericht altijd aanbieders uit de top vijf te kunnen bieden. De meeste partijen kiezen er nog altijd voor om zo breed mogelijk actief te zijn. Je weet dan van alles een beetje maar daarmee maak je het onderscheid niet als serviceprovider. Door te kiezen voor een beperkt aanbod kun je meer de diepte in. Daardoor ben je in staat echt toegewijde service te bieden, zowel richting de aanbieder als het intermediair.”

Dit artikel valt niet onder verantwoordelijkheid van de redactie van am:web.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.