nieuws

Innosurance: ‘De verzekeringswereld gaat op zijn kop’

Branche

De technologische veranderingen gaan zo snel dat verzekeraars niet meer stil kunnen blijven staan. Dat was gisteren de rode draad in de verhalen van de sprekers op am:innosurance. “Hebben we over 10 jaar nog wel autoverzekeringen nodig als er dankzij zelfrijdende auto’s geen ongelukken meer zijn?”, vroeg Raimo van der Klein, directeur van Legendary Studio en co-founder van de app Layar, aan de zaal.

Innosurance: ‘De verzekeringswereld gaat op zijn kop’

Apparatuur die beweegt aan de hand van gemeten hersengolven; polsbandjes die heel precies je fysieke gezondheid kunnen meten. Dit zijn maar een paar voorbeelden van Van der Klein die nu al mogelijk zijn. In de toekomst moeten verzekeraars, volgens de innovatiedeskundige, mogelijk het traditionele begrip van verzekeren loslaten en meer de nadruk leggen op preventie. “Verzekeraars zouden nu al kunnen beginnen door een kleine dienst aan te bieden. Je zou bijvoorbeeld klanten een polsbandje kunnen geven dat exact meet hoe hoog hun bloeddruk is of aangeeft wanneer de klant moet sporten of wanneer hij naar de dokter moet. Daar willen mensen echt wel voor betalen”, aldus Van der Klein.

Big data
Om dit soort diensten aan te kunnen bieden, zullen verzekeraars nog meer informatie nodig hebben van klanten. Marnix Bügel, directeur van MIcompany, voorziet dat de toekomst van verzekeraars daarom ligt bij het vergaren en het structureren van de grote hoeveelheid van klanteninformatie. Bügel benadrukt dat verzekeraars vooral niet te veel hun IT-afdeling moeten betrekken bij de implementatie van big data. “Hoewel ik alle respect heb voor IT’ers zijn zij niet de juiste mensen voor deze taak. Bij big data moet de nadruk niet liggen op het zoveel mogelijk verzamelen van data. De informatie moet goed gestructureerd worden zodat je er causale verbanden uit kunt halen en daar heb je gewoon kennis van statistiek voor nodig”, legt Bügel uit.

Infobesitas
Tijdens de middagsessie maakt Tessa van Asselt, sociaal wetenschapper bij Trendsactive, duidelijk dat er naast de technologische veranderingen ook een maatschappelijke verandering plaatsvindt. “Mensen zijn door de grote hoeveelheid informatie angstig en onzeker. Autoriteiten vallen weg en mensen krijgen per dag 174 kranten aan informatie binnen”, zegt Van Asselt. Mede door deze overvloed aan (tegenstrijdige) informatie, is er volgens Van Asselt een enorme opkomst van factcheckers die onwaarheden aan het licht brengen. “Meer dan ooit hebben mensen behoefte aan eerlijke en betrouwbare informatie. Daar zouden verzekeraars heel goed op in kunnen spelen. Mensen willen niet meer blindelings vertrouwen op een verzekeraar, maar zij willen simpele en controleerbare informatie”, vertelt de sociaal wetenschapper.

Dat is niet het enige waarin verzekeraars zouden kunnen verbeteren. “Snij in het aanbod van producten. Er is gewoon te veel keuze. Uit onderzoek is gebleken dat mensen bij een te groot aanbod juist helemaal niet kiezen. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Verzekeraars moeten hun klanten meer helpen bij het maken van een keuze”, concludeert Van Asselt.

Liefde
Steven van Belleghem, expert op het gebied van innovatie én auteur van het boek ‘When digital goes human’, sluit de dag af. Hij onderstreept op bevlogen wijze dat hoewel er technologisch steeds meer mogelijk is, er altijd behoefte zal zijn aan menselijkheid en emoties. “Het een gaat niet zonder het ander. Techniek en het menselijke moeten worden gecombineerd. Verzekeraars moeten dat niet uit het oog verliezen. Zet je mensen in om het persoonlijke gevoel te bieden; voor al het rationele heb je de techniek. Liefde en echte emoties zullen nooit door apparatuur vervangen kunnen worden”, aldus Van Belleghem.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.