nieuws

Achmea-topman Willem van Duin verwacht meer van relatie met Rabobank

Branche

Achmea wil dat de Rabobank meer aandacht gaat geven aan de verzekeringsproducten van Interpolis. De focus van de bank ligt nu teveel op het bancaire deel. Dat zegt Achmea-topman Willem van Duin in een interview met am:magazine. “Wij vinden het een gemiste kans dat nog niet alle Rabo-klanten een verzekeringsproduct kopen.”

Achmea-topman Willem van Duin verwacht meer van relatie met Rabobank

Van Duin zegt in het interview dat de Rabobank dankzij de exclusieve relatie met Interpolis de belangrijkste distributiepartner van Achmea is, ‘zeker in volume’. Maar dat volume dient wel toe te nemen. “We zijn daarover in gesprek. Verzekeren is een geïntegreerd onderdeel van de propositie die de Rabobank aanbiedt. Het is logisch dat een bank binnen die propositie de focus vooral op het bancaire deel legt; wij willen echter dat de verzekeringsproducten meer aandacht krijgen. De Rabobank is een enorm groot distributiekanaal dat heel dicht bij de klant staat. Wij vinden het een gemiste kans dat nog niet alle Rabo-klanten een verzekeringsproduct kopen. Nu sluit een kwart van de Rabo-klanten naast een bancair product ook een verzekeringsproduct. Daar zit potentie. En dat is ook voor de Rabobank relevant als je kijkt naar de provisie-inkomsten die het genereert.”

Rolverdeling
Ook zal er een herijking plaatsvinden op de rolverdeling tussen Interpolis, Achmea en Rabobank zegt Van Duin. “Het gaat erover wie precies verantwoordelijk is voor de klantcontacten, ook in het kader van zorgplicht. Die discussie is nog niet afgerond. Het is wat mij betreft heel duidelijk: de klant komt binnen bij de Rabobank en alles over het advies wordt vastgelegd bij de Rabobank. Ik denk dus dat die taak primair bij de bank ligt.”

Independer
De topman gaat in het interview ook in op de vraag wat de aankoop van Independer het bedrijf heeft opgeleverd. “Wij hebben die acquisitie onder meer ingezet omdat de Achmea-merken niet via Independer actief waren. Die bakens hebben we verzet. Daar hadden we Independer overigens niet voor hoeven kopen, maar we zagen wel dat Independer ontzettend veel kennis heeft over klantgedrag waar wij ons voordeel mee kunnen doen.” Over het feit dat een vergelijker die onafhankelijk claimt te zijn, nu in verzekeringshanden is, zegt Van Duin: “Ja, Independer is van Achmea. Maar het bedrijf functioneert alleen goed wanneer datgene wat ze doen objectief toetsbaar is. Wij bemoeien ons dus niet met ze, we kijken wel uit. Independer heeft daarom ook een eigen raad van toezicht. Trouwens, in de top 10 intermediair die jullie zelf maken, staan genoeg partijen die in verzekeraarshanden zijn. Zo bijzonder is dat niet.”

Achmea van de gevel
Van Duin vertelt ook dat de naam Achmea geleidelijk een andere lading krijgt. Het zijn de merken die met de klanten moeten communiceren. De ‘powerbrands’ gaan dus weer gewoon Centraal Beheer, Zilveren Kruis en Interpolis heten. “Achmea is geen klantenmerk. Het is een financieel merk, een werkgeversmerk en een maatschappelijk merk. We hebben Achmea daarom van de labels afgehaald. Klanten zullen de naam minder prominent gaan ervaren.” Het betekent niet dat op stel en sprong overal de lichtbakken van de gevels worden geschroefd, zegt hij. “Ik kan wel zorgvuldiger met centen omgaan. Maar geleidelijk aan zal het merk naar de achtergrond verdwijnen.”

Het hele interview staat in nummer 12 van am:magazine dat op 22 mei is verschenen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.