nieuws

‘Je hoeft verzekeringen niet leuk te maken’

Branche

Verzekeringen zijn niet leuk en worden dat ook niet. Dus heeft het ook geen zin om te proberen om verzekeringsproducten hip over te laten komen om meer te verkopen onder jongeren, zegt onderzoeker Tessa van Asselt. Haar devies: maak gewoon goede producten, afgestemd op de behoefte.

‘Je hoeft verzekeringen niet leuk te maken’

Van Asselt werkt bij trends- en onderzoeksbureau Trendsactive en doet onderzoek naar ‘millennials’, ook wel bekend als de Generatie Y. Globaal bekeken mensen die tussen de 20 en 35 jaar oud zijn en dus geboren tussen 1980 en 1995. De millennials zijn de eerste ‘me-centric’ generatie: ‘ik’ staat centraal. Van Asselt: “Ze zijn verwend met spullen en met aandacht. En als je kijkt naar populaire media zie je dat er veel programma’s waren met een hoofdrol voor kinderen die veel hebben en krijgen. Dat zorgt bij jongeren voor een verwachting, iedereen spiegelt zich aan zijn leeftijdsgenoten. Als zij 16-jarige kinderen voor hun verjaardag een dure auto zien krijgen denken ze: dan kan een nieuwe scooter voor mij er ook wel af.”

Life events
Voor de financiële sector is het moeilijk om de generatie aan zich te binden. Een poging doen om verzekeringsproducten leuk te maken gaat daar volgens Van Asselt in elk geval niet bij helpen. “De verzekeringsbranche is een lastige sector. Producten zijn low interest en gaan ook niet high interest worden. Het is een moetje. Bedrijven willen het leuk maken, maar het zijn geen leuke producten. En dat hoeft ook niet. Stem de producten gewoon af op waar de doelgroep behoefte aan heeft. Focus je op life events: voor het eerst op kamers, voor het eerst samenwonen, het eerste huis kopen. En bied daar goede producten voor aan.”

Aan/uit-modules
Naast goede producten zijn ook persoonlijke aandacht en een gepersonaliseerd aanbod belangrijk. Van Asselt: “Een doorlopende reisverzekering bijvoorbeeld is eigenlijk nutteloos, want je bent niet doorlopend op reis. Het is wel goedkoper dan voor elke vakantie een kortlopende te sluiten, maar het is eigenlijk niet ‘des millennials’ om doorlopend te betalen voor iets wat je maar af en toe gebruikt. Een oudere generatie accepteert nog dat het in het pakket zit. Voor de millennials werken bijvoorbeeld aan/uit-modules, waarin je zelf constant kunt betalen waarvoor je je wel en niet wil verzekeren een stuk beter.”

Tessa van Asselt is één van de sprekers op am:innosurance, het event over the internet of things, big data, mobile en andere veranderingen die de sector raken en waar verzekeraars en adviseurs over na moeten denken. Inschrijven kan hier. In het volgende am:magazine, dat vrijdag verschijnt, staat het hele interview met Van Asselt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.