nieuws

Schoenfabriek Van Bommel decor tweede keukentafelsessie

Branche

Schoenfabriek J.P. van Bommel in Moergestel heeft lef. Dat vonden de ondernemers die op 18 maart 2015 deelnamen aan de tweede keukentafelsessie van Avéro Achmea. Die vond plaats in de Brabantse schoenfabriek met Reynier van Bommel als gastheer. Duidelijk werd dat Van Bommel, in zijn lange bedrijfshistorie met een even grote marktdynamiek, trouw bleef aan zijn idealen: kwaliteitsschoenen maken.

Schoenfabriek Van Bommel decor tweede keukentafelsessie

Met zijn bevlogen verhaal nam Van Bommel de aanwezige keukentafelsessie-deelnemers mee in de successen die hij met zijn broers Floris en Pepijn boekt. Hij beaamt dat heel veel per toeval op hun pad kwam. Dat ze daar vervolgens vol voor gingen, heeft  onder andere te maken met het vertrouwen in het vakmanschap van de medewerkers. “Dat zijn degenen die de schoenen  maken. Zelf kan ik dat niet. Dat neemt niet weg dat ik passie voel voor dit bedrijf, voor het schoenmakersvak. Dat probeer ik op mijn medewerkers over te brengen door heel persoonlijk oprechte interesse te tonen. Ik houd me op de hoogte van hoe het met ze gaat.” Dat levert grote betrokkenheid op, weet hij, en dat straalt af op de kwaliteit van het werk.

‘De klant bepaalt wie je bent’
Volgens Van Bommel heeft de klant het uiteindelijk voor het zeggen. “De klant bepaalt wie je bent. Haakt die af, dan is je bestaansrecht weg.” Dat betekent niet dat je met alle winden moet meewaaien. “In de 281 jaar dat we bestaan, keert het vasthouden aan het echte vakmanschap steeds terug. Tijdens de crisis in de jaren dertig hield mijn grootvader eens een speech: nemen we afscheid van ons kwaliteitsproduct en kiezen we voor de makkelijke markt? Of blijven we tegen beter weten in ons product maken en houden we koers? Ook wij hebben letterlijk op dit punt gestaan: sluiten we voorgoed de fabriek in Moergestel en verplaatsen we de productie naar het buitenland?” De broers besloten om de productie ‘in huis’ te houden.

‘Het was een pure gok’
Of nou net die keus het huidige succes mede bepaalt, vindt Reynier moeilijk te zeggen. “Wat die beslissing gemakkelijker maakte, is dat we een gezonde eigen vermogenspositie en voldoende liquiditeit hebben. Verder zetten we voort waar mijn vader mee is begonnen. Zijn gevoel zei toentertijd: ik moet schoenen verkopen aan jonge mensen. Dat heeft hij gedaan. Maar hij heeft nooit op een blocnote gezet: over 15 jaar is het 60 procent van onze omzet. Het was een pure gok. Maar wel eentje die – nog steeds – vruchten afwerpt, want we hebben veel succes met ons jongerenmerk Floris.”

Aan deze tweede Keukentafelsessie over vakmanschap bij Van Bommel schoven elf ondernemers aan: Ron Krisman (Cumela), Paul Jansen (EBCN), Marco Gregoor (Heilbron), Arie van den Berg (Benevia), Patrick Heuts (Heuts), Ron Schulte Fischedick (HNVB), Kees Boer (Lukassen & Boer), Arto Willemsen (Meeús), Freek van den Brule (SAA Verzekeringen), Bart Uijterwijk Winkel (Uijterwijk Winkel) en Marcel van Loon (Van Loon Adviesgroep). Dagvoorzitter was Pauline de Wilde.
De derde sessie vindt plaats op 2 april bij De Toekomst, het jeugdcomplex van voetbalclub Ajax. Onder leiding van Maarten Bouwhuis spreken voormalige topsporters en vakmensen Wim Jonk en Ruben Jongkind. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.