nieuws

Helft Nederlanders niet bewust van provisie vergelijkingssites

Branche

Bijna de helft van de Nederlanders weet niet dat vergelijkingssites provisie ontvangen. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Ditzo onder ruim 1000 Nederlanders. Ruim 86% van de Nederlanders vindt de vergoeding die vergelijkers rekenen te hoog. De vergelijkingssites vragen soms een vergoeding tot € 200 voor het afsluiten van een autoverzekering met een gemiddelde jaarpremie van € 400.

Helft Nederlanders niet bewust van provisie vergelijkingssites

Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim 80% van de respondenten vraagtekens zet bij de uitkomsten van vergelijkingen wanneer zij horen over de hoogte van deze vergoeding. Meer dan de helft vindt de provisie die gegeven wordt daarom ook veel te hoog. “Wij begrijpen dat mensen vergelijkers gebruiken en dat de sites een vergoeding vragen, maar het onderzoek toont onder andere dat de consument vraagtekens zet bij de hoogte hiervan, aangezien er niet echt advies wordt geboden zoals verzekeringsadviseurs dat bieden”, aldus Bob Stehmann, directeur van verzekeraar Ditzo.

Gebruik van vergelijkingssites
Daarnaast ziet 70% deze beloningen als premieverhogend. De hoge percentages zijn opvallend omdat bijna 40% van de consumenten wel eens gebruik maakt van een vergelijkingssite om zich te oriënteren. Één op de vijf Nederlanders heeft daadwerkelijk wel eens een verzekering afgesloten via een vergelijkingssite. Ditzo wilde met het onderzoek meer inzicht krijgen in wat de consument vindt van vergelijkers. “Er wordt namelijk nooit aan consumenten naar hun mening over vergelijkers gevraagd. Om daar achter te komen, hebben we een onafhankelijk onderzoek laten doen,” zegt Stehmann.

Gebrek aan transparantie
De consument mist transparantie over de hoogte van de vergelijkersbonus. Bijna de helft van ondervraagden geeft aan niet te weten dat een aantal vergelijkers in handen is van verzekeraars. Daarnaast is voor hetzelfde aantal mensen onduidelijk dat vergelijkers een vergoeding krijgen voor iedere verzekering die zij afsluiten. Hoewel vergelijken een belangrijk is onderdeel geworden bij het maken van keuze van verzekeraar, blijkt uit het onderzoek dat de consument dat niet wil tegen elke prijs.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.